TSUE - nie trzeba płacić za bilet, by dostać odszkodowanie za opóźniony lot

Nawet w sytuacji, w której lot opłaciła pasażerowi osoba trzecia, może on nadal ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienie lotu. TSUE stanął po stronie polskich pasażerów skarżących się na przewoźnika. 

2025-03-06, 13:42

TSUE - nie trzeba płacić za bilet, by dostać odszkodowanie za opóźniony lot
TSUE stanął po stronie pasażerów opóźnionego lotu. Foto: Bartosz KRUPA/East News

Dwóch pasażerów pozwało czarterowego przewoźnika lotniczego za brak odszkodowania za opóźniony lot. Unijny trybunał, odpowiadając na pytanie polskiego sądu, uznał, że pasażerom przysługuje rekompensata, mimo że nie wykupili wycieczek bezpośrednio u touroperatora.

Posłuchaj

Lot był opóźniony o 22 godziny - Karol Darmoros, Polskie Radio 0:51
+
Dodaj do playlisty

 

Wystarczy karta pokładowa, by potwierdzić lot

Pasażerowie wykupili wycieczkę obejmującą lot z Teneryfy do Warszawy, który po przylocie był opóźniony o ponad 22 godziny. Osoby te wystąpiły do przewoźnika lotniczego o odszkodowania na podstawie unijnego prawa. Linia czarterowa odmówiła jednak rekompensaty, argumentując, że pasażerowie nie mieli potwierdzonej rezerwacji, gdyż ich impreza turystyczna została opłacona przez osobę trzecią. Przewoźnik podnosił też, że pasażerowie podróżowali za darmo lub na preferencyjnych warunkach, co wykluczałoby prawo do odszkodowania.

REKLAMA

Sprawa trafiła do warszawskiego sądu, który zwrócił się z pytaniem do TSUE. Trybunał orzekł, że wystarczającym dowodem potwierdzonej rezerwacji może być karta pokładowa. Jeśli zatem pasażer odbył lot, przewoźnik nie może kwestionować rezerwacji i tym samym prawa do odszkodowania za opóźnienie. Trybunał wskazał również, że do przewoźnika lotniczego należy wykazanie, zgodnie z prawem krajowym, że pasażer podróżował bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej.

Czytaj także: 

Źródło: Polskie Radio/AM/kor


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej