Wiadomo, ile Polacy wydadzą na święta. Kwota robi wrażenie

Z badania IBRiS wynika, że Polacy średnio wydadzą ponad 900 zł na organizację świąt. I zamierzają je spędzić bardzo rodzinnie - widać duży skok w popularności tej formy spędzania Wielkanocy. 

2025-04-14, 12:51

Wiadomo, ile Polacy wydadzą na święta. Kwota robi wrażenie
Wielkanocne ozdoby (zdj. ilustracyjne). Foto: PAP/Darek Delmanowicz

Polacy spędzą święta rodzinnie

Nadchodzącą Wielkanoc z rodziną zamierza spędzić 81,5 proc. respondentów - o 10,7 pp. więcej niż rok temu. Na aktywnie spędzone święta, np. na rowerze czy spacerze, wskazało 40,8 proc. badanych - o 14 pp. więcej w ujęciu rocznym. Więcej też osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie - 29,6 proc., o 5,8 pp. więcej.

Wśród ankietowanych znaleźli się też i ci, którzy w czasie świąt planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba w ciągu roku spadła o 14,1 pp., z 36,4 proc. do 22,3 proc. Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków - o 6,4 pp. mniej wobec poprzedniego roku. Chociaż nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce, ma być ich o 1 pp. więcej. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. - to wzrost o 0,2 pp. w ujęciu rocznym.

Na organizację świąt Polacy chcą wydać średnio 941 zł

Ludowe tradycje i religijność trzymają się mocno

Więcej Polaków niż rok temu deklaruje podtrzymywanie świątecznych tradycji. W 2025 73,8 proc. osób zamierza iść do kościoła ze święconką - to wzrost o 7,7 pp. w ujęciu rocznym. Pisanki chce zdobić 59,8 proc. ankietowanych - o 1,2 pp. więcej, a polewanie wodą w śmigusa dyngusa planuje 55,3 proc. - o 5,2 pp. więcej. W Wielki Piątek post chce zachować 56,4 proc. osób - o 10,6 pp. więcej niż w 2024 roku.

W porannej mszy rezurekcyjnej swoje uczestnictwo deklaruje 38,7 proc. ankietowanych, czyli o 13,5 pp. więcej rdr. Prezenty dla dzieci szykuje 44,2 proc. badanych - to wzrost o 6,3 pp. rdr.

Żurek i biały barszcz bardziej popularne od jajek

Wśród potraw, które pojawią się na świątecznym stole, najchętniej sięgniemy po żurek (28,1 proc., wzrost o 8,3 pp. w ujęciu rocznym), jaja w majonezie (15,7 proc. - spadek wobec ubiegłego roku o 1,6 pp.), białą kiełbasę (10,9 proc., spadek o 1,9 pp.). Co dziesiąta osoba (10,2 proc.) ma chęć na biały barszcz (wzrost o 0,9 pp.), 7,9 proc. na jaja faszerowane (wzrost o 0,2 pp.), a 7,5 proc. - sałatkę jarzynową - o 7,4 pp. mniej.

Więcej ankietowanych w tym roku skosztuje mazurka (6,4 proc., wzrost o 0,8 pp.), a mniej - lukrowanej baby (2,9 proc., spadek o 2,3 pp.).

Tak kupują Polacy - promocje i patriotyzm gospodarczy

IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia; dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).

"Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt" - zwrócił uwagę Kamil Smogorzewski z IBRiS, cytowany w informacji opisującej wyniki badania. Jednocześnie - jak dodał - widać dużą świadomość konsumencką, czyli przywiązanie do jakości, pochodzenia produktów i wcześniejszych doświadczeń wyprzedza wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. "Jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym" - wskazał Smogorzewski.

Badanie przeprowadzono metodą CATI w dniach 4-5 kwietnia 2025 r. wśród 1068 dorosłych Polaków. Natomiast badanie porównawcze z 22-23 marca 2024 r. przeprowadzono tą samą metodą na próbie 1000 dorosłych Polaków. 

Czytaj także: 

Źródło: PAP/AM/kor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej