Euroterminal Sławków. Tak Polska ma zarobić na odbudowie Ukrainy
- To nie jest nic złego powiedzieć: "Tak, chcemy zarobić wielkie pieniądze dla Polski na odbudowie Ukrainy. Chcemy pomóc, ale chcemy też na tym zarobić i do tego potrzebny jest ten szczególny hub" - powiedział Donald Tusk podczas anonsowania inwestycji o wartości 1 mld euro w Euroterminal Sławków, który stanie się największym centrum przeładunkowym w Europie.
2025-05-26, 14:20
- Projekt rozbudowy Euroterminala w Sławkowie to wielomiliardowa inwestycja, szacowana na ponad miliard euro, mająca strategiczne znaczenie dla polskiej logistyki i transportu
- Terminal ma stać się największym hubem logistycznym w Europie, wykorzystujący unikalne położenie na styku szerokiego i normalnego toru kolejowego
- Kluczowym powodem inwestycji jest umożliwienie Polsce osiągnięcia znaczących zysków finansowych, w tym przede wszystkim udział w procesie odbudowy Ukrainy po zakończeniu działań wojennych
Euroterminal Sławków zostanie rozbudowany kosztem miliarda euro. Stanie się dzięki temu największym hubem transportowym w Europie, na którym Polska ma zarabiać krocie podczas odbudowy Ukrainy. Zdaniem premiera Donalda Tuska będzie to "złoty interes dla Polski". Inwestycja jest podzielona na kilka etapów.
Euroterminal Sławków. Miliard euro na rozbudowę
W Sławkowie znajduje się kluczowy punkt-– koniec najdalej wysuniętego na zachód Europy szerokiego toru kolejowego, co czyni go idealnym miejscem do przeładunków kontenerów kursujących między Dalekim Wschodem, Azją a Europą Zachodnią. Obecnie możliwości przeładunkowe terminala wynoszą blisko 285 tys. TEU rocznie, ale po zakończeniu prac zdolność ta ma zostać podwojona, przekraczając 500 tys. TEU rocznie. Dodatkowo do zagospodarowania jest tam 20 hektarów terenu, a w niedalekiej odległości dostępnych jest kolejnych 50 hektarów, co daje ogromny potencjał rozwoju.
- To jest wielki projekt logistyczny, największy suchy port (...). Wchodzimy w drugi etap inwestycji rozbudowy tego Euroterminala. Mamy tych etapów jeszcze kilka - trzeci, czwarty i piąty. Całość tego projektu szacujemy na ponad miliard euro - poinformował prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Wojciech Balczun.
- Rozbudowa terminala w Sławkowie to najlepiej wydane pieniądze z punktu widzenia polskiej logistyki i polskiego transportu, który jest kluczowy dla procesów przeładunkowych w Europie - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
REKLAMA
Inwestycja w Sławkowie. Budowanie potęgi Polski
Inwestycja w Sławkowie wpisuje się w szerszy kontekst działań Ministerstwa Infrastruktury, integrując się z innymi dużymi projektami. Minister wskazał na przykład inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych w samym tylko województwie śląskim, gdzie realizowanych jest obecnie 27 projektów o wartości przekraczającej 14 mld zł. W połączeniu z inwestycjami drogowymi, oraz połączeniami z portami kontenerowymi nad Bałtykiem, tworzy się zintegrowana sieć transportowa, która ma przynosić państwu konkretne zyski budżetowe.
Premier Tusk wyraźnie wyjaśnił, że Polska zamierza czerpać znaczne zyski z procesu odbudowy Ukrainy po ustaniu działań wojennych. Według szefa rządu terminal w Sławkowie ma stać się centrum przeładunkowym dla towarów pochodzących z całej Azji, w tym z Chin. Premier podkreślił, że to niepowtarzalna szansa dla Polski i zaznaczył, że kraj nie może powtórzyć błędów z przeszłości, kiedy to angażował się w międzynarodowe przedsięwzięcia (jak np. wojna w Iraku), ale to inni zarabiali na późniejszej odbudowie.
W obliczu dziesiątek, a nawet setek miliardów złotych, które świat, Europa i Polska będą wydawać na pomoc Ukrainie, strategiczna rozbudowa tego "logistycznego serca Europy" ma zapewnić Polsce znaczące korzyści finansowe. Istotne jest także, jak zaznaczył premier, utrzymanie polskiej kontroli nad tak kluczowym miejscem.
Czytaj także:
- Zielone światło dla CPK. Jest decyzja wojewody mazowieckiego
- Dariusz Klimczak: mamy sposób, by Radom rozwinął skrzydła
- Wiceminister infrastruktury: termin wybudowania CPK jest realny
Żródło: KPRM/MR/MT/k
REKLAMA
REKLAMA