Ponad 10 mln zł kary za utrudnianie spłat pożyczki. UOKiK nie miał litości
Prezes UOKiK zdecydował o ukaraniu firmy Profi Credit Polska karą w wysokości niemal 10,4 mln złotych. Oferująca pożyczki firma utrudniała swoim klientom wcześniejszą spłatę.
2025-07-01, 15:35
Najważniejsze informacje w skrócie:
- 10,39 mln złotych kary nałożył UOKiK na firmę Profi Credit Polska za utrudnianie klientom wcześniejszej spłaty pożyczek
- W Profi Credit Polska zasady wcześniejszej spłaty pożyczki były sztywne i nie uwzględniające konieczności zwrotu proporcjonalnej części prowizji czy odsetek. UOKiK nakazał też zaprzestania stosowania praktyk niezgodnych z prawem
- Klienci, którym Profi Credit (lub inna firma pożyczkowa czy bank) utrudniała spłatę pożyczki, mogą składać reklamacje
Wcześniejsza spłata pożyczki prawem klienta
Przepisy jasno stanowią, że każdy konsument, który zaciągnął kredyt lub pożyczkę może ją w części lub w całości spłacić w dowolnym terminie przed terminem wskazanym w umowie. Pożyczkodawca musi nie tylko to umożliwić, ale także zwrócić proporcjonalną część pobranych opłat i prowizji. Dotyczy to zarówno banków, jak i firm pożyczkowych.
Zgodnie z ustaleniami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta firma Profi Credit Polska nie stosowała się do tych przepisów. Ustalone przez nią zasady określały taki sposób spłaty, że konsument musiał spłacać całość (bez proporcjonalnie odliczonych odsetek). Nie mógł także dokonać częściowej spłaty.
✍️ Jak napisać reklamację ws. zwrotu prowizji? Prosty wzór
Jeśli spłaciłeś pożyczkę wcześniej, a firma nie zwróciła ci proporcjonalnej części kosztów, złóż reklamację. Nie musi być skomplikowana. Oto wzór:
Dane: W prawym górnym rogu podaj swoje dane i datę. Poniżej dane firmy pożyczkowej.
REKLAMA
Tytuł: "Reklamacja dotycząca rozliczenia wcześniejszej spłaty pożyczki – umowa nr [twój numer umowy]."
Treść: "Szanowni Państwo, w związku z całkowitą spłatą pożyczki z umowy nr [...] w dniu [...], niniejszym wzywam do niezwłocznego zwrotu proporcjonalnej części wszystkich kosztów kredytu, zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim. Proszę o przekazanie należnej kwoty na rachunek bankowy nr [...]. W przypadku braku zwrotu w terminie 14 dni, sprawę skieruję do Rzecznika Finansowego."
Podpis: "Z poważaniem, [twoje Imię i Nazwisko]."
– Działania spółki Profi Credit godzą w interesy ekonomiczne konsumentów, bowiem utrudniają lub wręcz uniemożliwiają im skorzystanie z ustawowych uprawnień. Wcześniejsza spłata kredytu jest prawem konsumenta, które skutkuje zmniejszeniem kosztu uzyskanego finansowania, nie powinno być ono w żaden sposób ograniczane przez przedsiębiorcę – stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
REKLAMA
Słona kara za łamanie praw konsumentów
Profi Credit Polska została przez UOKiK ukarana na łączną kwotę 10 399 882 zł. Złożyły się na to dwie kary - jedna za utrudnianie spłaty całkowitej (blisko 6 mln zł) i druga za utrudnianie częściowej spłaty (blisko 4,4 mln zł).
Kary nie są prawomocne. Spółka Profi Credit może się od nich odwołać.
📏 Czym jest "metoda liniowa"? Tak UOKiK każe liczyć zwrot prowizji
Artykuł wspomina, że zwrot kosztów powinien być obliczony "metodą liniową". To kluczowe pojęcie dla twojego portfela.
Na czym polega? To najkorzystniejsza dla konsumenta metoda. Zakłada ona, że wszystkie koszty pożyczki (prowizja, opłaty, ubezpieczenie) są rozłożone równomiernie (liniowo) na każdy dzień trwania umowy.
REKLAMA
Jak to działa w praktyce? Jeśli umowa miała trwać 365 dni, a spłaciłeś ją po 200 dniach, to "zaoszczędziłeś" 165 dni. Firma musi ci zwrócić koszty przypadające właśnie na te 165 "zaoszczędzonych" dni.
Dlaczego to ważne? Wcześniej wiele firm próbowało stosować inne, bardziej skomplikowane wzory, które znacząco obniżały kwotę zwrotu. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE i twarde stanowisko UOKiK potwierdziły, że to właśnie prosta i sprawiedliwa metoda liniowa jest tą właściwą.
UOKiK przypomina, że każda osoba mająca kredyt konsumencki może go spłacić przed terminem. W takiej sytuacji kredytodawca musi proporcjonalnie obniżyć wszystkie koszty kredytu (np. opłaty, prowizje, koszty ubezpieczenia) i oddać je konsumentowi.
W przypadku spłaty częściowej kwota do zwrotu powinna zostać obliczona metodą liniową, która polega na podzieleniu wszystkich kosztów pozaodsetkowych przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży się przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania. Taka kwota powinna wrócić do konsumenta.
REKLAMA
Ważne:
- O zwrot nierozliczonych części opłat za spłacony kredyt lub pożyczkę możesz się ubiegać, jeżeli zawarłeś umowę po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 r. Termin przedawnienia roszczeń wynosi 10 lat dla spłat dokonanych przed 9 lipca 2018 r. i 6 lat dla spłat dokonanych po tej dacie.
- Aby odzyskać należne środki, złóż reklamację.
Czytaj także:
- UOKiK uderza w Play. "Jakby taksówkarz doliczał do rachunku ratę za leasing"
- "Zwodnicze promocje" na Temu. UOKiK stawia zarzuty
- "Banki zastraszały konsumentów". Ekspertka o wyroku TSUE ws. frankowiczów
Źródło: UOKiK/Andrzej Mandel
REKLAMA