Efekt Krypto. Pies Supermana motorem napędowym do adopcji psów
Nowy film "Superman" przyciąga nie tylko widzów do kin, ale i do schronisk. Po premierze wzrosło zainteresowanie adopcją psów, szczególnie białych, przypominających Krypto.
2025-07-17, 12:47
Krypto podbija serca widzów
Premiera filmu "Superman" w reżyserii Jamesa Gunna nie tylko wzbudziła emocje wśród fanów uniwersum DC, ale też miała niespodziewany społeczny efekt. Jednym z bohaterów produkcji jest Krypto - superpies, wierny towarzysz Supermana, który szybko skradł serca widzów.
W ciągu tygodnia od premiery, dane pochodzące z aplikacji Woofz - jednej z największych i najpopularniejszych platform na świecie, dedykowanych szkoleniu psów - wskazują na wyraźny wzrost zainteresowania adopcją czworonogów w USA tuż po premierowym weekendzie filmu "Superman".
Jak wynika z ich statystyk, wyszukiwanie hasła "adopt a dog near me" (adopcja psa w mojej okolicy) wzrosło aż o 513 proc. w porównaniu do okresu przed premierą. Z kolei fraza "rescue dog adoption near me" (adopcja psa ze schroniska w mojej okolicy) odnotowała wzrost o 163 proc. Nieco mniejszy, ale nadal znaczący wzrost - o 31 proc. - zanotowało również zapytanie "adopt a puppy" (adopcja szczeniaka).
Filmy z przekazem mogą zmieniać świat
Zjawisko, które zaobserwowano po premierze Supermana, nie jest nowe - filmy z silnym przekazem emocjonalnym już wcześniej wpływały na zachowania społeczne. Obserwowany efekt może mieć realne przełożenie na los wielu zwierząt w schroniskach.
Organizacje adopcyjne podkreślają jednak, że decyzja o przygarnięciu psa powinna być przemyślana i odpowiedzialna, a nie impulsem wywołanym popularnością filmu. Mimo to, eksperci od marketingu społecznego zwracają uwagę na potencjał kina jako narzędzia do wzmacniania postaw prozwierzęcych.
- Zbadali ząb nosorożca sprzed 24 mln lat. "Jest niczym skarbiec"
- Tomorrowland 2025. Wielki pożar na festiwalu. Organizatorzy wydali oświadczenie
- Trump zmienił skład Coca-Coli. "Będzie po prostu lepsza"
Źródła: The Guardian/The Wrap/Film.org.pl/naEKRANIE.pl/Polskie Radio/nł