McDonald’s stawia na białko? Specjalny dodatek w burgerach
W Indiach ogromnym zainteresowaniem cieszy się nowa propozycja/dodatek w menu McDonald’s - wegetariańskie kawałki białkowe. To pierwszy na świecie tego typu produkt marki, stworzony we współpracy z lokalnym rządem oraz ekspertami ds. żywności.
2025-08-26, 11:23
McDonald's rusza z kampanią promującą białko
McDonald's w Indiach przyłączył się do kampanii marketingowej - z udziałem znanych szefów kuchni i krykiecistów - promującej białko jako codzienny składnik odżywczy nie tylko dla ćwiczących na siłowni, ale dla osób w każdym wieku. Akcję wspierają m.in. największa indyjska mleczarnia Amul, ale też startupy, firmy czy gwiazdor Bollywood Ranveer Singh.
Jak podaje Reuters, lokale McDonald's nie wspominają o kaloriach, jednocześnie wabiąc konsumentów wysoką zawartością białka w burgerach. Nadmienia, że Indie są krajem z największą liczbą wegetarian. Spożycie mięsa jest na niskim poziomie. - Dodatek białka sprawia, że burgery można jeść bez wyrzutów sumienia - stwierdził jeden z rozmówców Reutersa, dodając pięciogramowy kawałek białka, do kanapki Chicken Maharaja (hinduskiego odpowiednika Big Maca).
W Indiach dodatkowa zawartość białka dodawana jest nie tylko do burgerów. Ale też m.in. do twarogu, który w tym kraju jest ulubioną przekąską wegetarian, jak i do lodów, wody, chipsów czy do koktajli. Białko ma być też dodawane do placków indyjskich.
Powszechny niedobór białka
Reuters wyjaśnia, że niemal 30 proc. z 1,4 mld mieszkańców Indii stanowią wegetarianie. Według danych rządowych, aż 73 proc. populacji tego kraju zmaga się z niedoborem białka. Jest to w głównej mierze pochodna specyficznej diety hindusów, obfitującej w zboża. Niedobory białka ma także ludność wiejska.
Badanie opublikowane w lutym wykazało, że 80 proc. z 785 gospodarstw domowych w półpustynnych strefach tropikalnych spożywało mniej białka niż potrzeba, mimo że miały dostęp do produktów bogatych w białko. Ponadto w większości regionów kraju - ze względu na wrażliwość religijną - zakazana jest sprzedaż wołowiny. Wprawdzie sporą popularnością cieszy się mięso z kurczaka, ale dla wielu gospodarstw domowych jest zbyt drogie.
Dane ONZ z 2022 r. pokazują, że dostawy mięsa w Indiach wynosiły zaledwie 6,6 kg na osobę rocznie. Jest to jeden z najniższych współczynników na świecie. Dla porównania w Chinach było to 70,5 kg, a w USA 123 kg na mieszkańca rocznie.
Zainteresowanie nową ofertą
W lipcu McDonald's w Indiach, w ciągu 24 godzin od premiery, sprzedał 32 tys. sztuk burgerów z białkiem sojowym i grochowym. Akshay Jatia, szef Westlife Foodworld (WEST.NS), jedynego franczyzobiorcy sieci w południowych i zachodnich Indiach, przyznał w rozmowie z Reutersem, że zainteresowanie białkiem w Indiach wzrosło.
Czytaj także:
- Białko w diecie. Najzdrowsze jest to z roślin i ryb
- Epidemia otyłości wśród dzieci. "Chłoną styl odżywiania rodziców"
- Kwasy Omega 3 i 6. Warunek zachowania dobrej pamięci
Źródło: Reuters/łl