Przełomowa informacja dla Krakowa. Tak będzie wyglądała trasa metra

Kraków chce mieć dwie linie metra - pierwszą łączącą Nową Hutę, przez centrum, z Opatkowicami, drugą - biegnącą z Kurdwanowa do Nowej Huty. W stolicy Małopolski pokazano schematy przebiegu obydwóch linii, a prezydent miasta Aleksander Miszalski obiecuje pierwszy kurs za 10 lat.

2025-09-24, 13:47

Przełomowa informacja dla Krakowa. Tak będzie wyglądała trasa metra
Kraków miałby mieć dwie linie metra - z Nowej Huty do Opatkowic i z Nowej Huty do Kurdwanowa. Foto: PAP/Łukasz Gągulski/ Miasto Kraków

Kraków konsekwentnie stawia na metro. Pokazano plany i schematy

Plany krakowskiego metra pokazano w środę w Centrum Kongresowym ICE Kraków. To efekt pracy w ramach "Studium rozwoju metra w Krakowie", w którym urbaniści, finansiści i specjaliści transportu analizowali sensowność budowania w Krakowie podmiejskiej kolei. Dokument obejmuje rekomendowaną trasę pierwszej linii metra w Krakowie.

 

Początkowo metro miało prowadzić z Nowej Huty do Bronowic. Teraz jednak powstał pomysł, by pierwsza linia biegła z Nowej Huty do Centrum, w rejonie Karmelickiej skręcała do Alej Trzech Wieszczów, i dalej biegła pod Wisłą w kierunku osiedla Kliny aż do przystanku Opatkowice. Druga linia miałaby prowadzić z Nowej Huty do Kurdwanowa, skręcając na wysokości Brożka. Stacje między Nową Hutą a Brożka zaplanowano jako przesiadkowe.

W Krakowie pokazano plan przyszłej kolei podziemnej (fot. Miasto Kraków)
W Krakowie pokazano plan przyszłej kolei podziemnej (fot. Miasto Kraków)

"Prowadzone jest już postępowanie w sprawie decyzji środowiskowej dla pierwszego odcinka pierwszej linii metra od ronda Młyńskiego przez Olszę, rondo Mogilskie, Dworzec Główny, rejon ul. Karmelickiej do okolicy siedziby Akademii Górniczo-Hutniczej" - przypomina "Gazeta Krakowska". 

Metro jak trzy roczne budżety. Kraków szuka pieniędzy na podziemną kolej

Poza planami, potrzebne też są ogromne pieniądze. - Na pierwszy planowany odcinek pierwszej linii metra potrzeba około 3 miliardy złotych, to trzy roczne budżety, jakie wydajemy na wszystkie inwestycje - mówił "Gazecie Krakowskiej" prezydent miasta Aleksander Miszalski. Miasto zamierza więc sięgnąć po finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Banku Światowego. 

- Walczymy też o to, by było można skorzystać ze środków unijnych. Jest potencjalne dofinansowanie centralne, o którym rozmawiamy. Mamy też partnerstwo publiczno-prywatne - zaznaczył. 

Kraków miałby mieć dwie linie metra - z Nowej Huty do Opatkowic i z Nowej Huty do Kurdwanowa (fot. Polskie Radio) Kraków miałby mieć dwie linie metra - z Nowej Huty do Opatkowic i z Nowej Huty do Kurdwanowa (fot. Polskie Radio)

A kiedy metro miałoby zostać skończone? - Za 10 lat chcemy, aby pojechać pierwsza linią - mówił w środę Miszalski.

Czytaj także: 

Źródła: Polskie Radio/"Gazeta Krakowska"/mbl

Polecane

Wróć do strony głównej