Zmiana czasu w PKP Intercity. Godzina podróży "gratis"
Planujesz weekendową podróż pociągiem? Pamiętaj o zmianie czasu! W nocy z soboty na niedzielę (25/26 października) cofamy zegarki, a PKP Intercity musi "zatrzymać" 13 swoich pociągów na godzinny postój. Choć podróż się wydłuży, przewoźnik zapewnia, że dzięki temu dotrzesz do celu punktualnie. Sprawdź, czy dotyczy to twojego połączenia.
2025-10-23, 16:11
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Data zmiany: Przejście z czasu letniego na czas zimowy nastąpi w nocy z soboty na niedzielę, czyli z 25 na 26 października 2025 roku, kiedy zegary zostaną cofnięte o godzinę, co wymaga koordynacji logistycznej przez przewoźnika
- Strategiczny postój dla rozkładu: Aby skompensować zysk czasu, który mógłby spowodować wcześniejszy przyjazd pociągów, PKP Intercity zaplanowało godzinne postoje na określonych stacjach, zapewniając podróżnym dotarcie do celu zgodnie z pierwotnie założonym harmonogramem
- Lista połączeń objętych zmianą: Procedura godzinnego oczekiwania dotyczy trzynastu kluczowych połączeń dalekobieżnych, w tym popularnych tras krajowych oraz międzynarodowego połączenia Baltic Express
Zmiana czasu na zimowy, która tradycyjnie ma miejsce w ostatni weekend października, w 2025 roku przypadnie na noc z 25 na 26 października. Jest to moment, w którym zegary są cofane z godziny 3:00 na 2:00, co oznacza, że pasażerowie podróżujący pociągami w tym czasie teoretycznie zyskują dodatkową godzinę, którą należy w odpowiedni sposób zagospodarować, aby rozkład jazdy pozostał nienaruszony.
💡 Ciekawostka. Jak inne kraje radzą sobie ze zmianą czasu na kolei?
Problem "godziny duchów" (przy cofaniu zegarów) dotyczy kolei na całym świecie. Różne kraje mają różne strategie:
Postój na stacji
Tak jak w Polsce, to najczęstsze rozwiązanie (stosowane np. w Niemczech - Deutsche Bahn). Jest proste logistycznie i gwarantuje, że pociąg przyjedzie na stację docelową o czasie.
Zwolnienie pociągu
Niektóre koleje (rzadziej w ruchu pasażerskim) nakazują pociągom zwolnienie na trasie, aby "zgubić" nadmiarową godzinę. Jest to jednak znacznie trudniejsze do zorganizowania.
Specjalne rozkłady jazdy
W krajach o bardzo gęstej siatce połączeń nocnych (np. Japonia) czasami tworzy się całkowicie odrębne rozkłady jazdy, które obowiązują tylko w tę jedną noc w roku.
Brak problemu
Kraje, które nie stosują zmiany czasu (np. Islandia, Białoruś, Turcja), po prostu nie muszą się mierzyć z tym logistycznym wyzwaniem.
W przypadku przejścia na czas zimowy, pociągi kursujące w noc zmiany dojeżdżałyby do stacji docelowych przed czasem, burząc tym samym cały zaplanowany rozkład jazdy. Aby skutecznie zneutralizować ten efekt i utrzymać zgodność kursowania z planem, PKP Intercity wprowadziło specjalny, tymczasowy rozkład jazdy dla trzynastu pociągów objętych zmianą.
Strategia przewoźnika polega na zorganizowaniu godzinnego postoju na wyznaczonych stacjach, co pozwala pociągowi „zaczekać” na moment przestawienia zegara i kontynuować podróż już według czasu zimowego, bez zakłóceń w planie podróży. Dzięki tej procedurze, pasażerowie, nawet pomimo tymczasowego zatrzymania w środku nocy, dotrą do stacji końcowych punktualnie, tak jak było to pierwotnie zaplanowane.
Zmiana czasu a pociągi
Dlaczego przy jednej zmianie pociąg stoi, a przy drugiej "teoretycznie" się spóźnia?
Zmiana na czas zimowy
Problem: "Godzina duch"
Zegary cofają się z 3:00 na 2:00. Ta sama godzina występuje w nocy dwa razy.
Działanie: Postój
Pociągi nocne, które są w trasie, muszą zatrzymać się na około godzinę na najbliższej stacji.
Efekt: Zgodność z rozkładem
Pociąg unika "dublowania" godziny i przyjeżdża do stacji docelowej punktualnie, zgodnie z rozkładem jazdy.
Zmiana na czas letni
Problem: "Znikająca godzina"
Zegary przesuwają się z 2:00 na 3:00. Godzina 2:00-2:59 "znika" z rozkładu.
Działanie: Kontynuacja jazdy
Pociągi nie zatrzymują się. Po prostu kontynuują jazdę według planu.
Efekt: "Teoretyczne" opóźnienie
Pociągi przyjeżdżają do stacji docelowej z (około) godzinnym opóźnieniem. Czas przejazdu się nie zmienia, ale na stacji docelowej zegar wskazuje już godzinę późniejszą.
„W bieżącym roku zmiana wpłynie na kursowanie 13 pociągów PKP Intercity, które tej nocy będą kursowały według specjalnego rozkładu jazdy zakładającego godzinny postój. Zmiana nie spowoduje opóźnień, a podróżni dotrą do stacji docelowej zgodnie z planem” – podało PKP Intercity w komunikacie.
PKP Intercity. Które pociągi dotknie zmiana czasu?
Specjalny rozkład jazdy, który zakłada godzinne postoje, dotyczy 13 połączeń realizowanych zarówno w ramach kategorii ekonomicznych (TLK i IC), jak i połączeń międzynarodowych. W nocy z 25 na 26 października 2025 roku następujące kursy:
Zmiana czasu na zimowy 2025
W nocy z 25 na 26 października te pociągi PKP Intercity zatrzymają się na godzinny postój, aby dotrzeć do celu zgodnie z rozkładem.
IC Baltic Express
Gdynia Główna – Praha hl. n.
Postój: Poznań Główny
IC Baltic Express
Praha hl. n. – Gdynia Główna
Postój: Inowrocław
IC Karkonosze
Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba Górna
Postój: Ostrów Wielkopolski
IC Karkonosze
Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wschodnia
Postój: Pabianice
TLK Karpaty
Zakopane – Gdynia Główna
Postój: Częstochowa
TLK Karpaty
Gdynia Główna – Zakopane
Postój: Częstochowa
IC Ustronie
Kraków Główny – Kołobrzeg
Postój: Nowy Dwór Mazowiecki
IC Ustronie
Kołobrzeg – Kraków Główny
Postój: Nowy Dwór Mazowiecki
IC Przemyślanin
Świnoujście – Przemyśl Główny
Postój: Opole Główne
IC Przemyślanin
Przemyśl Główny – Świnoujście
Postój: Wrocław Główny
IC Uznam
Warszawa Wschodnia – Świnoujście
Postój: Opalenica
IC Uznam
Świnoujście – Warszawa Wschodnia
Postój: Nowy Tomyśl
IC Stańczyk
Szczecin Główny – Olsztyn Główny
Postój: Szczecin Główny
Pasażerowie planujący podróż w tę kluczową noc powinni mieć na uwadze, że ich czas w pociągu zostanie wydłużony, co zapewni, że mimo cofnięcia zegarów o godzinę, ich podróż zakończy się dokładnie zgodnie z rozkładem jazdy.
Czytaj także:
- Nowy rozkład PKP Intercity. Od grudnia więcej połączeń krajowych i zagranicznych
- Co zostawiamy w pociągach? Od rękawiczek po ekspres do kawy
- Pociągi wracają do Łomży po 33 latach. Znamy datę pierwszego kursu
Źródło: PKP Intercity/Michał Tomaszkiewicz