Ceny paliw postraszą na Halloween? Efekt sankcji Trumpa

Planujesz wyjazd na Wszystkich Świętych? Przygotuj się na wyższe rachunki za paliwo. Po okresie spokoju na stacjach, ceny benzyny i oleju napędowego znów pójdą w górę – ostrzegają analitycy. Powodem jest gwałtowny skok cen ropy po nowych sankcjach USA na Rosję. Sprawdzamy, o ile dokładnie zdrożeje tankowanie i czy da się jeszcze zatankować taniej.

2025-10-24, 16:16

Ceny paliw postraszą na Halloween? Efekt sankcji Trumpa
Mężczyzna tankujący samochód. Foto: Adrian Slazok/REPORTER/East News

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Prognozowane podwyżki: W ostatnim tygodniu października 2025 roku, analitycy przewidują wzrost cen benzyn i oleju napędowego, przy czym benzyna 95-oktanowa i 98-oktanowa ma zdrożeć średnio o 4 grosze na litrze, a olej napędowy o 6 groszy na litrze
  • Wpływ geopolityki: Nagła zmiana cen jest bezpośrednią reakcją rynku na zaostrzenie sankcji międzynarodowych wymierzonych w rosyjski sektor naftowy, nałożonych w czwartek przez Stany Zjednoczone, co wywołało w czwartek skokowy wzrost cen ropy o ponad 5%
  • Wskazówka dla kierowców: Eksperci z e-petrol.pl radzą, by kierowcy planujący wyjazdy związane z obchodami Wszystkich Świętych, zatankowali pojazdy wcześniej, korzystając z chwilowej stabilizacji cen, ponieważ dynamika zmian na rynku hurtowym nie daje podstaw do optymizmu

Koniec października, tradycyjnie związany z jesiennymi wyjazdami na Wszystkich Świętych, niesie ze sobą niepokojące prognozy dla polskich kierowców. Po okresie względnej stabilizacji, a nawet niewielkich spadków cen, rynki ropy zareagowały gwałtownym wzrostem, co natychmiast znalazło odzwierciedlenie w krajowych cennikach paliw. Analitycy portalu Reflex oraz e-petrol.pl zgodnie ostrzegają, że w ostatnim tygodniu miesiąca na stacjach zobaczymy korektę w górę.

Ceny paliw. Prognozy na koniec października

Analitycy Refleksu są precyzyjni w swoich przewidywaniach dotyczących cen w ostatnim tygodniu października, zwracając uwagę, że drożejąca ropa naftowa znacząco podnosi ryzyko podwyżek przy dystrybutorach.

Prognoza cen paliw (ostatni tydzień października)

Analitycy Refleksu prognozują podwyżki cen benzyn i oleju napędowego. Powodem jest drożejąca ropa naftowa.

Benzyna 95

+ 4 gr/l

Średnia cena: 5,88 zł/l

Benzyna 98

+ 4 gr/l

Średnia cena: 6,63 zł/l

Olej napędowy (ON)

+ 6 gr/l

Średnia cena: 5,98 zł/l

Autogaz (LPG)

Bez zmian

Średnia cena: 2,63 zł/l

Prognozowane przez analityków portalu e-petrol.pl przedziały cenowe dla nadchodzącego tygodnia potwierdzają trend wzrostowy, sugerując, że 95-oktanowa benzyna będzie kosztować 5,78-5,89 zł/l, a olej napędowy 5,91-6,02 zł/l.

„Drożejąca ropa naftowa powoduje wzrost ryzyka podwyżek cen przy dystrybutorach w ostatnim tygodniu października. Podwyżki prognozujemy głównie dla benzyn i oleju napędowego średnio o 4 i 6 gr/l”. – skomentowali prognozę przedstawiciele Refleksu.

Ceny paliw. Geopolityka głównym motorem wzrostu

Głównym powodem gwałtownego zwrotu na rynku naftowym, który natychmiast odbił się na cenach w Polsce, jest międzynarodowa polityka i zaostrzenie sankcji wymierzonych w rosyjską ropę. Wzrost cen nastąpił bezpośrednio po tym, jak prezydent USA, Donald Trump, nałożył sankcje na dwa największe rosyjskie koncerny naftowe: Rosnieft i Łukoil, a także na ich spółki zależne. Działanie to, mające na celu wymuszenie na Kremlu zakończenia konfliktu na Ukrainie, spotkało się z natychmiastową reakcją rynku.

W serwisach informacyjnych pojawiły się spekulacje o potencjalnym ograniczeniu zakupów rosyjskiego surowca przez kluczowych odbiorców, takich jak rafinerie z Chin i Indii, co wywołało „małą panikę” na giełdach naftowych. Skutek był widoczny gołym okiem: w czwartek cena ropy na rynkach światowych podskoczyła o ponad 5%.

🚗 Jak oszczędzać paliwo przed Wszystkimi Świętymi (i nie tylko)?

Każdy grosz na litrze się liczy, zwłaszcza przy długich trasach. Jak jeździć oszczędniej?

Płynna jazda

Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania. Przewiduj sytuację na drodze i staraj się jechać ze stałą prędkością.

Optymalne obroty

Utrzymuj silnik na niskich, ale stabilnych obrotach. Zmieniaj biegi wcześniej, nie "przeciągaj" na niskich biegach.

Ciśnienie w oponach

Zbyt niskie ciśnienie w oponach znacząco zwiększa opory toczenia i zużycie paliwa. Sprawdzaj je regularnie.

Opróżnij bagażnik

Nie woź niepotrzebnych ciężarów – każdy dodatkowy kilogram to większe spalanie. Wyjmij z bagażnika wszystko, czego nie potrzebujesz na co dzień.

Planuj trasę

Używaj nawigacji z funkcją omijania korków. Stanie w korku i ciągłe ruszanie to jedno z największych źródeł marnowania paliwa.

Tankuj mądrze

Korzystaj z aplikacji mobilnych, które porównują ceny paliw na stacjach w Twojej okolicy lub na trasie przejazdu.

Jeszcze na początku mijającego tygodnia (przed czwartkiem) notowania ropy Brent na londyńskiej giełdzie znajdowały się pod presją spadkową i zbliżały się do psychologicznego poziomu 60 dolarów za baryłkę (w poniedziałek baryłka kosztowała zaledwie 60,07 USD), jednak w piątek, po dynamicznym rajdzie, notowania przekroczyły 66 dolarów.

Reakcja rynku hurtowego i rady dla kierowców

Chociaż pod koniec mijającego tygodnia ceny detaliczne w Polsce wydawały się stabilne – ze spadkami wynoszącymi 4-5 groszy na litrze dla Pb95 i ON – sytuacja zmieniła się dramatycznie w piątek na rynku hurtowym. W reakcji na skok cen ropy, krajowi producenci natychmiast zanotowali podwyżki w cennikach, przy czym najbardziej odczuwalny wzrost dotyczył oleju napędowego, który w rafineriach podrożał o 126,20 zł na metr sześcienny w porównaniu do poprzedniego tygodnia.

Analitycy e-petrol.pl określili obecną sytuację jako „chwilową stabilizację”, która może okazać się "ciszą przed burzą". Eksperci przestrzegają kierowców, że „kierunek i dynamika zmian na rynku hurtowym nie dają kierowcom podstaw do optymizmu”.

🤔 Dlaczego diesel jest czasem droższy od benzyny?

Przez lata przyzwyczailiśmy się, że olej napędowy (ON) jest tańszy. Oto 3 powody, dlaczego ta relacja się odwraca.

Sezonowość

Zimą gwałtownie rośnie popyt na olej opałowy, który jest produktem bardzo podobnym do oleju napędowego. Wyższy popyt na paliwa opałowe podbija ceny diesla przy dystrybutorach.

Przemysł i transport

Diesel jest kluczowym paliwem dla transportu ciężkiego (ciężarówek, statków) i maszyn (budowlanych, rolniczych). Wzmożona aktywność gospodarcza i duży popyt w przemyśle automatycznie zwiększają popyt na ON.

Akcyza i koszty

Choć akcyza na ON jest w Polsce niższa niż na benzynę, to różnice w kosztach produkcji i sezonowy popyt (patrz pkt 1 i 2) mogą być na tyle duże, że okresowo całkowicie niwelują tę przewagę podatkową.

Biorąc pod uwagę, że początek listopada, a zwłaszcza weekend Wszystkich Świętych, jest czasem intensywnych podróży związanych z odwiedzaniem cmentarzy, eksperci radzą kierowcom, aby jak najlepiej przygotowali się do tegorocznych wyjazdów, tankując wcześniej. Przedstawiciele Refleksu podsumowali, że „koniec października przyniesie prawdopodobnie korektę w górę cen paliw, ale dynamika zależeć będzie od reakcji rynku na sankcje USA”.

Czytaj także: 

Źródło: e-petrol.pl/Reflex/PAP/Michał Tomaszkiewicz

Polecane

Wróć do strony głównej