Oni naprawdę doświadczyli hejtu. "Zobaczcie te twarze, zastanówcie się"

Ruszyła kampania "Słowo Ma Znaczenie", której celem jest walka z mową nienawiści. Jej bohaterami są osoby, które doświadczyły hejtu. - Zobaczcie te twarze, popatrzcie w nie, zastanówcie się, czy naprawdę bylibyście w stanie stanąć im prosto w twarz i to powiedzieć? - powiedział w Polskim Radiu 24 Wojciech Szumiło z Fundacji GrowSPACE.

2025-12-10, 12:45

Oni naprawdę doświadczyli hejtu. "Zobaczcie te twarze, zastanówcie się"
Bardzo wiele osób doświadczyło na sobie mowy nienawiści. Foto: ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Walka z mową nienawiści to główny cel kampanii "Słowo Ma Znaczenie"
  • W spocie Fundacji GrowSPACE występują osoby, które doświadczyły hejtu
  • Wojciech Szumiło apelował, aby nie bać się zgłaszać policji przypadki mowy nienawiści

Przeciwdziałanie mowie nienawiści oraz promowanie komunikacji opartej na szacunku, empatii i odpowiedzialności społecznej - to cele kampanii "Słowo Ma Znaczenie". Z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka Fundacja GrowSPACE - organizator kampanii - zaprezentowała pierwszy spot.

Wojciech Szumiło z Fundacji GrowSPACE tłumaczył na antenie Polskiego Radia 24, że materiał przygotowano na podstawie wywiadów z osobami, które doświadczyły mowy nienawiści lub hejtu. - Mamy tam młodą lekarkę, która opowiada o tym, jak na początku swojej kariery zawodowej od razu po studiach, nawet w trakcie studiów, doświadczała tej mowy nienawiści ze względu na zawód, ale też na wiek i na płeć. Mamy osobę z Ukrainy, która przyjechała do Polski po wybuchu wojny. Mamy młodą osobę z niepełnosprawnością. To są osoby, które pokazują realne zdarzenia ze swojego życia - powiedział Wojciech Szumiło.

"Słowo ma znaczenie". Zobacz spot Fundacjii GrowSPACE

Szumiło tłumaczył, że kampania, której bohaterami są osoby, które faktycznie doświadczyły hejtu, ma mocniejszy przekaz. - Zobaczcie te twarze, popatrzcie w nie, zastanówcie się, czy naprawdę bylibyście w stanie stanąć im prosto w twarz i to powiedzieć? To szczególnie widać w internecie, że łatwiej nam jest wyzywać kogoś innego, jak nie widzimy jego twarzy i mamy pewność, że oni nie wiedzą, kim jesteśmy - podkreślił.

Gość Polskiego Radia 24 tłumaczył, jakie mogą  być przyczyny, że ludzie posługują się mową nienawiści. - Niektórzy tak wyładowują swoją złość, niektórzy sami może doświadczyli mowy nienawiści w jakimś etapie swojego życia i teraz po prostu przekazują to dalej w innych formach. Najpierw było się ofiarą, teraz jest się sprawcą. Czasem wynosimy to ze swojego otoczenia, ze swojego domu - wymieniał.

Posłuchaj

Wojciech Szumiło z Fundacji GrowSPACE gościem Krzysztofa Grzybowskiego (Temat dnia) 22:44
+
Dodaj do playlisty

"Nie bójcie się zgłaszać"

Szumiło zwrócił uwagę, że "nienawiść też bardzo często jest połączona ze strachem, to znaczy boimy się tego, czego nie znamy". - Na przykład nienawiść wobec osób z innych krajów, które do nas przybywają, czy nienawiść wobec osób innego wyznania jest spowodowana tym, że my nie znamy właściwie tego wyznania, tej religii, nie znamy kraju, z którego te osoby pochodzą. I boimy się trochę tego, że wchodzą na nasz teren, czujemy zagrożenie. I taką reakcją obronną jest to, że wchodzimy w taką nienawiść, że chcemy bronić swego otoczenia. Tutaj jest ważna edukacja, że jednak tak nie jest - powiedział.

Przedstawiciel Fundacji GrowSPACE przyznał, że "kampania jest z jednej strony skierowana do osób, które stosują nienawiść, żeby trochę się otrzeźwiły, trochę pomyślały, co robią i zmieniły swoje zachowania". - Ale drugą stroną kampanii jest też to, że chcemy skierować się do ludzi biernych, którzy to obserwują, którzy widzą mowę nienawiści, widzą, że to się stosuje. Chcemy się do nich też skierować i powiedzieć im: nie bójcie się zgłaszać, nie bójcie się iść na policję, nie bójcie się złożyć wniosku do prokuratury. Uważamy, że osoby, które popełniają takie czyny, powinny ponieść konsekwencje swoich działań, bo dopiero to może być ten stan, który ich otrzeźwi - tłumaczył Szumiło.

Kampania "Słowo Ma Znaczenie" obejmuje działania w mediach społecznościowych i w przestrzeni publicznej, m.in. publikację treści edukacyjnych oraz dystrybucję materiałów do instytucji publicznych. Projekt jest finansowany przez ministerstwo spraw wewnętrznych i administracji.

Czytaj także:

Źródło: Polskie Radio 24
Prowadzący: Krzysztof Grzybowski
Opracowanie: Paweł Michalak

Polecane

Wróć do strony głównej