Aerodynamika a spalanie
W dobie powszechnego oszczędzania wszelkie prace nad obniżeniem zużycia paliwa samochodów są niezwykle ważne. Mniejszemu spalaniu sprzyjają dobrze opracowane pod względem aerodynamicznym kształty nadwozia i mały współczynnik siły nośnej. Czy te własności są wystarczające dla szybkich samochodów osobowych i turystycznych?
2013-09-30, 18:17
Posłuchaj
Cx to współczynnik oporu powietrza. Określa on jakiej siły potrzebuje samochód by pokonać opór, ma on również wpływ na szumy w samochodzie w trakcie jazdy, stabilność prowadzenia oraz na spalanie.
- Historia zainteresowań współczynnikiem Cx zaczęła się w latach siedemdziesiątych, kiedy paliwo gwałtownie zwiększyło swoją cenę. W tym momencie wszystkie firmy zaczęły myśleć w jaki sposób obniżyć zużycie paliwa. Średnio 40 proc. energii jaka jest zużywana do poruszania się pojazdu pochodzi od oporów aerodynamicznych. Był to istotny czynnik pozwalający na zmniejszenie zużycia paliwa – powiedział prof. Janusz Piechna z Politechniki Warszawskiej.
W ciągu 10 lat współczynnik Cx spadł z 0,45 do 0,3. Jednak w tej chwili firmy nie chwalą się już tym, że ich samochody mają niskie współczynniki oporu.
- W tej chwili aerodynamika nie jest taka istotna z punktu widzenia marketingowego. Natomiast w rzeczywistości nadal jest ważna. Samochody o takich udziwnionych kształtach, z ostrymi krawędziami nie są tak dobre aerodynamicznie, jak mogłyby być. Klasyczne kształty samochodów, czyli takie trójbryłowe, przy większych prędkościach ruchu generują siłę unoszącą do góry. Ta siła ulokowana jest bliżej tylnych kół, co powoduje zwiększanie kątów znoszenia tych kół, czyli tył zaczyna chodzić w lewą i prawą stronę. W związku z tym, jeżeli ktoś chce jeździć szybko i poprawić własności swojego samochodu to może zainstalować w tylnej części płat, który powinien kompensować tę niekorzystną cechę – wyjaśnił Gość PR24.
REKLAMA
PR24/Anna Szpakowska
REKLAMA