Dezinformacja w biznesie. "Narzędzie jak każde inne"
- Prezesi lub właściciele polskich firm bardzo często przyznają, że dezinformacja to takie samo narzędzie jak każde inne. To mnie absolutnie przeraża - powiedziała w Polskim Radiu 24 medioznawczyni dr Katarzyna Bąkowicz z Uniwersytetu SWPS.
2025-09-23, 22:00
Dezinformacja w biznesie to temat, o którym rzadko mówi się otwarcie. Tymczasem przedsiębiorcy traktują ją coraz częściej jako normalne narzędzie.
- Dezinformacja w biznesie jest rzeczą specyficzną. Biznes może być zarówno ofiarą dezinformacji, jak i jej twórcą. Poza tym dezinformacja jest bardzo często uważana przez przedstawicieli środowiska biznesu za normalne narzędzie marketingu i PR-u - podkreśliła dr Katarzyna Bąkowicz.
Ekspertka przyznaje, że takie podejście budzi jej głęboki niepokój. - To jest coś, co mnie absolutnie przeraża. Okazuje się, że prezesi lub właściciele polskich firm bardzo często przyznają, że dezinformacja to takie samo narzędzie jak każde inne - dodała.
Posłuchaj
Dezinformacje w biznesie. Fałszywe recenzje
Jednym z najczęstszych przejawów dezinformacji w biznesie są fałszywe opinie publikowane w internecie. - Mamy różne formy dezinformacji w biznesie. Jedną z nich są fałszywe recenzje, czyli coś takiego, co każdy z nas może stworzyć. Ale okazuje się, że fałszywe recenzje w internecie - choć nie ma ich procentowo dużo - często są pisane na zlecenie - zauważa medioznawczyni.
Jak dodaje, nie zawsze chodzi o opinie negatywne. - Bo w dezinformacji nie chodzi o to, by oczerniać, ale by zakrzywiać obraz rzeczywistości, by nie wiedzieć, co jest prawdą - zaznaczyła dr Bąkowicz.
Rozmówczyni Polskiego Radia 24 jest autorką książki "Twórcy czy ofiary? Zjawisko dezinformacji wobec polaryzacji biznesu na przykładzie Polski".
- Herling-Grudziński - Giedroyc. Korespondencja gigantów
- Wicepremier Ukrainy o Starlinkach. "Prowadzimy rozmowy z Polską"
- Kiedy koniec wojny w Ukrainie? Trump i USA wskazują nowy termin
Źródło: Polskie Radio 24
Prowadzący: Paweł Wojewódka
Opracowanie: rb