"Na wypoczynek i remont". Główne cele oszczędzania Polaków
- Warto zwrócić uwagę na to, że 44,32 proc. respondentów ocenia, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy z dużym prawdopodobieństwem zdoła zaoszczędzić pieniądze. Warto to podkreślić, badanie prowadzimy od 2006 r. i jest to najwyższy w historii odsetek tak pozytywnych odpowiedzi - mówił w Polskim Radiu 24 Rafał Tomkowicz (ZPF). Gościem audycji był również dr Leszek Mellibruda, psycholog biznesu.
2024-10-16, 14:45
Rafał Tomkowicz komentował wyniki badania "Sytuacja na rynku consumer finance". Jak zaznaczył, celem oszczędzania większości respondentów są wydatki związane z wypoczynkiem (38,3 proc.), zaś na drugim miejscu są remonty (32,3 proc.). Na kolejnych pozycjach jest zakup dóbr trwałych (22,6 proc.) oraz przyszła emerytura (15,5 proc.).
- Zdecydowanie oszczędza młodsza część naszego społeczeństwa, osoby poniżej 49. roku życia. Między 16. a 29. rokiem życia odsetek pozytywnych odpowiedzi sięga 57,4 proc. Wśród osób w wieku od 30 do 49 lat jest to 50,5 proc., przedział 50-64 to już wyraźny spadek do 26,5 proc., a w grupie 64 plus to tylko 27,6 proc. osób - mówił gość audycji.
"Oszczędzanie uczy nas wewnętrznego porządku"
Dr Leszek Mellibruda zwrócił uwagę, że w oszczędzaniu ważna jest decyzja i gotowość do wyrzeczeń, a w związku z tym odraczania gratyfikacji. Pomóc tu może jasne wyznaczenie sobie celu oszczędzania. - To decyzja, która bardzo sprzyja hamulcowemu nastawieniu na szastanie pieniędzmi (…). Jeśli taka decyzja zapadnie, łatwiej jest osiągnąć cel, na który się oszczędza. Inaczej wygląda planowanie swojego życia, to różnego rodzaju kroki, które będą służyły oszczędzaniu na co dzień, by zrealizować główny cel. Bardzo ważne by zrozumieć, że porządek wewnętrzny to jest coś bardzo pomocnego w życiu, a oszczędzanie uczy nas takiego porządku - dodał ekspert.
Posłuchaj
"Sytuacja na rynku consumer finance" to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH. Respondenci są pytani o szereg czynników, jak np. sytuacja finansowa, prognozy wydatków, oszczędności, ocena kondycji gospodarczej w Polsce.
REKLAMA
Efektem badania jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF), który pokazuje aktualne nastroje konsumentów, pozwalając przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.
Czytaj także:
* * *
Audycja: Saldo
Prowadzący: Marek Klapa
Goście: Rafał Tomkowicz (Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce) oraz dr Leszek Mellibruda, psycholog biznesu
Data emisji: 16.10.2024
Godzina emisji: 12.32
REKLAMA
PR24/ka/kmp
REKLAMA