Niski wzrost PKB. Gdzie należy szukać przyczyn?
Wzrost gospodarczy jest niższy niż się spodziewano, prognozy na przyszłość również nie są optymistyczne. Kozłem ofiarnym stały się samorządy ale czy na pewno słusznie?
2016-12-07, 10:22
W III kwartale nasza gospodarka odnotowała jedynie 2,5 proc. wzrost Produktu Krajowego Brutto, a prognozy na IV kwartał są jeszcze gorsze. Zawiniły zastój w inwestycjach.
Analizując procesy inwestycyjne w drogi i koleje ciężko o pozytywne refleksje. Resort infrastruktury i budownictwa najprawdopodobniej nie będzie w stanie wydać 67 mld zł z Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2023 roku. Właściwie żaden projekt z tej perspektywy funduszy nie wystartował. W tym roku rozdysponowano jedynie 4 mld zł. Specjaliści uważają, że to wina przetargowej obstrukcji oraz braku instytucjonalnego przygotowania spółki PKP PLK, zajmującej się realizacją inwestycji z KPK, do wcielania w życie ambitnych projektów.
Z drogami jest podobnie. Przedstawiciele branży budowlanej skarżą się na duże opóźnienia w przetargach, a eksperci alarmują, że odbicie w przestoju będzie odczuwalne dopiero za dwa lata.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zasłania się wdrażanymi zmianami prawnymi, technicznymi i organizacyjnymi przy budowie dróg, jednak na sprawę cieniem może kłaść się zaogniający się konflikt pomiędzy Andrzejem Adamczykiem, ministrem infrastruktury i budownictwa, a wicepremierem, ministrem rozwoju i finansów, Mateuszem Morawieckim.
REKLAMA
O sytuacji w inwestycjach drogowych i kolejowych, jej wpływie na dynamikę wzrostu PKB oraz perspektywach tego rynku porozmawiamy na antenie PR24 z Katarzyną Kapczyńską, dziennikarką Pulsu Biznesu w Gospodarczym Temacie Dnia o 13:45.
-
Polskie Radio 24/ak
__________________
REKLAMA
Data emisji: 7.12.2016
REKLAMA