"Kwadratura kultury". Wystawa, która obrazuje motywy Wyspiańskiego
- Punktem odniesienia wystawy jest cała twórczość Stanisława Wyspiańskiego. Recenzje i opinie, które zawarł w dramatach oraz twórczości plastycznej zaciążyły w sposób złowróżbny na naszym rozumieniu polskości - powiedział dyrektor Muzeum Plakatu w Wilanowie Mariusz Knorowski, który był gościem Moniki Małkowskiej w audycji "Kwadratura kultury" w Polskim Radiu 24.
2019-11-26, 23:59
Posłuchaj
Wystawa "Tożsamość polska" prezentuje blisko 300 plakatów i różnego typu akcydensów ze zbiorów Muzeum Plakatu w Wilanowie. Uzupełniają ją obiekty pochodzące z Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej i kolekcji prywatnych: Piotra Dąbrowskiego i Waldemara Izdebskiego.
Powiązany Artykuł
"Kwadratura Kultury". Sztuka jak lekarstwo
Ekspozycja jest ułożona jest według grup tematycznych w rozwinięciu typologicznym i w ten sposób tworzy główne osie narracji. Odstępstwa od chronologii i grupowanie dzieł w klastery ma ukazywać ponadczasowe relacje, wędrówkę niektórych motywów lub ich uwspółcześnioną redakcję.
Działy wystawy to:
I. Pejzaż polski - krajobraz ojczysty
II. Godło, flaga, barwy, rekwizyty
III. Żołnierz polski
IV. Polonia
V. Marka polska
VI. Imponderabilia
VII. Panteon wielkich Polaków
VIII. Silva rerum
IX. Imaginarium
X. Appendix
Niekwestionowany czwarty wieszcz
Mariusz Knorowski, który był gościem Polskiego Radia 24 jest także kuratorem wystawy "Tożsamość polska". - Punktem odniesienia wystawy jest cała twórczość Stanisława Wyspiańskiego. Jest to niekwestionowany czwarty wieszcz. Recenzje i opinie, które zawarł w dramatach oraz twórczości plastycznej zaciążyły w sposób złowróżbny na naszym rozumieniu polskości. Tak jak ją widział i interpretował Wyspiański - mówił dyrektor Muzeum Plakatu w Wilanowie.
REKLAMA
Gość Moniki Małkowskiej zwrócił uwagę na pewien symbol z twórczości Stanisława Wyspiańskiego, którego "nie sposób było przeoczyć". - Motyw czapki z piórem musiał się pojawić. Ten motyw obsesyjnie wraca i pojawia się w plastyce epoki Wyspiańskiego. Potem, przez kolejne dekady, mimo zmian historycznych i ustrojowych, ten symbol był często przywoływany - podkreślił Mariusz Knorowski.
***
Więcej w nagraniu.
Gospodarzem audycji Kwadratura kultury była Monika Małkowska.
Polskie Radio 24/pb
REKLAMA
______________________
Data emisji: 26.11.2019
Godzina emisji: 23.35
REKLAMA