Eksperci: przekop Mierzei Wiślanej to szansa na odciążenie dużych portów, rozwój transportu i nowe miejsca pracy
Efekty gospodarcze przekopu Mierzei Wiślanej zobaczymy za pewien czas. Na pewno daje ona szansę na odciążenie większych portów, gdyż Elbląg mógłby przejąć przeładunek lżejszych statków, a do tego daje szansę na rozwój transportu i logistyki, nie tylko w wymiarze lokalnym. Wymaga to oczywiście zapewnienia odpowiedniej głębokości kanału portowego i organizacji portu w Elblągu - mówili goście audycji "Rządy Pieniądza": dr Artur Bartoszewicz (SGH) i Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.
2022-09-15, 10:00
Goście audycji rozmawiali o inwestycjach, a przede wszystkim o aspektach gospodarczych przekopu Mierzei Wiślanej, którego otwarcie nastąpi już w sobotę, 17 września.
- Taka inwestycja ma dwie fazy: gdy wytwarzana jest infrastruktura, powstają miejsca pracy, tworzy się wartości dodane w postaci podatków, które wpływają do budżetu jeśli są to środki inne niż publiczne a nawet jeśli to i tak realizacja tego typu inwestycji ułatwia realizowanie działań dotychczas zaniechanych. Druga faza jest operacyjna związana z infrastrukturą,. Jeżeli zatem przekop zostanie oddany w oczekiwanej głębokości, po której statki będą mogły wpływać i jeżeli port elbląski będzie w pełni otwarty to z punktu widzenia regionu całkowicie zmienią się warunki gospodarowania – mówił dr Artur Bartoszewicz.
Zauważył, że dziś przekop jest oceniany różnie. Opozycja go negują, a rządzący chwalą, ale w Elblągu wszyscy po prostu czekają na nią z niecierpliwością, cieszą się, że powstał.
- Co do zasady takie inwestycje odblokowujące bardzo pozytywnie oddziałują na region, a docelowe zmieniają też kształt przepływu towarów i osób w całej gospodarce. Ważne jednak, aby oddać cały port to eksploatacji. Może się okazać, że przekop ochroni region przed trudnym okresem, przed którym stoi cały świat. To okazja do innej przestrzeni aktywności gospodarczej – stwierdził dr Artur Bartoszewicz.
Właśnie do tej aktywności odniósł się Marek Kowalski, w opinii którego szczególnie istotne będą nie tylko kwestie związane z transportem morskim i przeładunkiem w elbląskim porcie, ale także transport i logistyka.
- W tej chwili trzeba stworzyć system logistyczny odbioru towarów, które mogłyby wpływać do portu w Elblągu i dalej jechać w głąb kraju. Nie mamy zbyt duo portów więc ten elbląski mógłby przejąć całą tzw. drobnicę, która odciążyłaby pozostałe porty mające większe głębokości kanałów wejściowych przejęłyby cięższy transport. Jeśli te rzeczy zostaną ze sobą zgrane to na pewno pozytywny efekt inwestycji – wyjaśniał Marek Kowalski.
Podkreślił, że pogłębienie kanału wejścia do portu do samego Elbląga powinien wykonać na swój koszt rząd.
Marek Kowalski dodał, że inwestycje w ogóle są tym, elementem, który może realnie wpłynąć na hamowanie inflacji. Zauważył jednak, że część z nich, jak np. CPK stoi pod pewnym znakiem zapytania.
- Cały czas inwestycji mamy jednak za mało a w tej chwili przyhamują dlatego, że mamy cały czas pozrywane łańcuchy dostaw, wzrosły ceny materiałów a wszystko wskutek wojny na Ukrainie. Nie mamy zbyt dobrej sytuacji jeśli chodzi o siłę roboczą co przyczynia się razem, do spowolnienia inwestycji – mówił Marek Kowalski.
Transmisja wideo i relacje z uroczystego otwarcia przejścia z Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie w sobotę 17 września, dostępna będzie w naszych mediach społecznościowych oraz na www.PolskieRadio24.pl.
Audycję prowadziła Anna Grabowska, zapraszamy do jej wysłuchania.
Posłuchaj
REKLAMA
PR24/Anna Grabowska/sw
REKLAMA