Więcej wypadków po likwidacji fotoradarów
Od likwidacji 400 fotoradarów na polskich drogach mija półtora roku. Co zmieniło się od tego czasu? Gościem Polskiego Radia 24 była Anna Zielińska z Instytutu Transportu Samochodowego, autorka wstępnej analizy skutków tej decyzji.
2017-06-02, 15:00
Posłuchaj
Jak zauważyła Anna Zielińska, badanie przeprowadzone w 43 miejscowościach, z których udało się zebrać informacje pokazuje złe tendencje. - Z badań Instytutu Transportu Samochodowego wynika , że liczba zabitych w tamtym rejonie wzrosła o 46 proc. – poinformowała gość audycji i dodała, że można to tłumaczyć faktem, że brak fotoradarów spowodował, poczucie bezkarności kierowców i lekceważenie przepisów drogowych.
- To, że fotoradary są najskuteczniejszym sposobem na redukcję liczby wypadków i ich ofiar jest od dawna udowodnione. We wszystkich krajach, gdzie poziom bezpieczeństwa jest bardzo wysoki, funkcjonuje system radarów. Ich liczba jest zaś znacznie większa niż w Polsce. Dla przykładu w Szwecji gęstość fotoradarów w przeliczeniu na kilometry dróg jest siedmiokrotnie większa – podkreśliła ekspertka.
Jak przypomniała Anna Zielińska, powodem likwidacji tych urządzeń, było niezadowolenie części uczestników ruchu drogowego z mobilnych fotoradarów Straży Miejskiej. - Nikt nie stwierdził jednak wówczas, jaka była skala nieprawidłowości. Zarzuty nie dotyczyły radarów stacjonarnych, powstała jednak opinia, że wszystkie są źle eksploatowane i służą do zarabiania pieniędzy. Tymczasem likwidowanie połowy fotoradarów, funkcjonujących na polskich drogach, nie poprawiło bezpieczeństwa – dodała Anna Zielińska.
Gospodarzem audycji był Filip Memhes.
REKLAMA
Polskie Radio 24/kawa
_____________________
Data emisji: 2.06.17
Godzina emisji: 14.15
REKLAMA