Centralny Port Komunikacyjny. "Wzrost liczby pasażerów to nie problem, ale wyzwaniem"

Sejm przyjął specustawę, dzięki której będzie można rozpocząć budowę nowego, międzykontynentalnego lotniska – Centralnego Portu Komunikacyjnego.  Gościem Polskiego Radia 24 był ekonomista dr Artur Bartoszewicz ze Szkoły Głównej Handlowej.

2018-05-12, 09:00

Centralny Port Komunikacyjny. "Wzrost liczby pasażerów to nie problem, ale wyzwaniem"
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Lech Gawuc/REPORTER

Posłuchaj

12.05.18 Dr Artur Bartoszewicz o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
+
Dodaj do playlisty

Jak podkreślił dr Artur Bartoszewicz, Centralny Port Komunikacyjny to "bardzo drażliwy i emocjonalny temat, który dodatkowo nałożył się na okres wyborów samorządowych więc będzie wykorzystywany bardzo instrumentalnie".

 - Jest to bardzo złe dla samego projektu. Nad takim projektem, o tak istotnym znaczeniu dla kraju i rozwiązującym potencjalnie ogromny problem w Polsce trzeba bowiem rozmawiać merytorycznie i bezwzględnie opierać się na liczbach – zaznaczył gość.

 Dodał, że w 2017 roku „polskie lotniska obsłużyły 40 mln pasażerów, a więc więcej niż ludzi mieszkających w Polsce, zaś do 2030 roku skala ta ma się podwoić”.

- Wzrost liczby pasażerów to nie problem, ale wyzwanie. To konkretne pieniądze, konkretne możliwości, obsługa linii, obsługa czarterów. Część linii może nam jednak uciec na lotniska u naszych sąsiadów jeżeli infrastruktura będzie tam tańsza, lepiej położona i nie będzie robiła problemów, np. z przyjmowaniem samolotów. Linie będą szukać innego lotniska niż lotnisko Chopina i będą podpisywać umowy z kimś innym, jeśli coraz częściej będziemy odmawiać przyjmowania samolotów – tłumaczył dr Bartoszewicz. Jak dodał, wykorzystanie przepustowości rocznej na lotnisku Chopina „zostanie skonsumowane całkowicie w 2020 roku”.

REKLAMA

Projekt przegłosowanej w piątek specustawy określa m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy CPK oraz infrastruktury mu towarzyszącej, w tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach. Ma on też określać umocowania pełnomocnika rządu ds. CPK oraz ustroju korporacyjnego spółek realizujących inwestycje.

Nowy międzykontynentalny port lotniczy ma powstać niedaleko jednej z głównych tras wylotowych ze stolicy - przy autostradzie A2 i w pobliżu jednej z ważniejszych i bardziej uczęszczanych tras kolejowych łączących Warszawę i Łódź – w Stanisławowie, w gminie Baranów, niedaleko Grodziska Mazowieckiego. Lotnisko będzie oddalone od stolicy o ok. 40 kilometrów.

Ma to być jedno z największych lotnisk w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.

Więcej w całej rozmowie.

REKLAMA

Gospodarzem audycji był Łukasz Sobolewski.

Polskie Radio 24/pr

Data emisji: 12.05.18

Godzina emisji: 8:37

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej