X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

W. Kołodziejski: Karta Ochrony Dzieci w Reklamie to samoregulacja rynku

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2019 16:34
- Tutaj rynek sam się porozumiał. Tak naprawdę chodzi o to, żeby rynek się ze sobą porozumiał, wypracował pewne zasady i później solidarnie je stosował - mówił o podpisanej w środę "Karcie Ochrony Dzieci w Reklamie" szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski. Nowy dokument jest samoregulacją, której przestrzegania pilnować będą nadawcy i reklamodawcy.
Audio
  • 11.09.19 Przewodniczący KRRiT o Karcie Ochrony Dzieci w Reklamie (PR24)
Witold Kołodziejski
Witold Kołodziejski Foto: PR24/AK

W Warszawie ogłoszono "Kartę Ochrony Dzieci w Reklamie". Jest to dokument samoregulacyjny, rozszerzający dotychczas istniejący Kodeks Etyki Reklamy. Karta określa to, jak powinien być skonstruowany przekaz reklamowy skierowany do dzieci oraz udział dzieci w reklamie.

Dokument zainicjował Związek Stowarzyszenia Reklamy, a udział w wypracowywaniu zapisów brała udział Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. O dokumencie mówił w rozmowie z Polskim Radiem 24 przewodniczący KRRiT, Witold Kołodziejski.

Zobacz także
senat-1200-pap.jpg
Senacka komisja kultury przyjęła sprawozdanie z działalności KRRiT w 2018 roku

W. Kołodziejski: nowy dokument chroni dzieci przed negatywnymi konsekwencjami

- To jest kodeks dobrych praktyk, czyli wzajemne zobowiązanie różnych stron rynku do przestrzegania różnych zasad. Kodeks określa, jak te zasady mają wyglądać. To jest rozszerzenie Karty Etyki Reklamy ukierunkowanej właśnie na ochronę dzieci - mówił Witold Kołodziejski.

Przewodniczący KRRiT zwrócił uwagę na to, że zapisy nowo powstałej Karty regulują zarówno treści, które mogą znaleźć się w reklamie skierowanej do dzieci, jak również tej, którą dzieci mogą zobaczyć przypadkowo.

Zaznaczył, że widzowie małoletni często są narażeni na oglądanie obrazów, które mogą wywierać negatywne konsekwencje. Tymczasem dzieci - w przeciwieństwie do widzów dorosłych - nie potrafią do reklam podchodzić z należytym dystansem.

Wreszcie regulowany jest także udział dzieci jako aktorów w reklamach. - Tych aktorów niepełnoletnich też należy objąć specjalną ochroną, bo często może dochodzić - i w przeszłości dochodziło - do sytuacji, w której to było bardzo dwuznaczne moralnie - wyjaśniał.

Samoregulacja rynku

- Tutaj rynek - nie regulator - rynek sam się porozumiał, oczywiście przy naszym wsparciu i bardzo głębokim poparciu tej inicjatywy. Tak naprawdę chodzi o to, żeby rynek się ze sobą porozumiał, wypracował pewne zasady i później solidarnie je stosował - podkreślił szef KRRiT.

- Kodeks jest najważniejszą częścią aktu samoregulacji, a samoregulacja z kolei jest bardzo nowoczesną formą regulacji rynku, dużo lepszą, niż twarde, ustawowe regulacje. Bo wiadomo, że twarde przepisy zawsze można obejść albo będą nieskuteczne i krzywdzące dla którejś ze stron - mówił Witold Kołodziejski.

>>> [CZYTAJ RÓWNIEŻ] Przewodniczący RMN: prowokacje w mediach mogą zagrozić polskiej racji stanu

Zdaniem szefa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji podobny przykład samoregulacji rynku istnieje już w zakresie niezdrowej żywności. Mówił, że odkąd wprowadzono kodeks dotyczący reklamowania niezdrowej żywności, na setki skarg rozpatrywanych rocznie przez KRRiT, nie ma ani jednej dotyczącej właśnie tej kwestii.

- Przy takim porozumieniu nie ma wygranych i przegranych. Wszyscy są wygrani, jak będą stosować, jak podpiszą, skoro się dogadali - podkreślił Witold Kołodziejski. Zapowiedział przy tym, że w kolejce czeka podobny kodeks, tym razem dotyczący reklamowania suplementów diety.

Witold Kołodziejski mówił także, że wprowadzenie kolejnych, podobnych dokumentów samoregulujących rynek może doprowadzić do tego, że KRRiT w ogóle nie będzie otrzymywała skarg.

Czy samoregulacja wystarczy?

- Dopóki to działa, to nie potrzeba twardych regulacji. Na tym polega cały fenomen samoregulacji. Dopóki wszystko działa, to nie potrzeba i rynek o tym wie. Jak się ktoś wyłamie, jak się sypie, to wtedy rzeczywiście wprowadzamy twarde regulacje. I też wszyscy o tym dobrze wiedzą, że lepiej się tego trzymać, lepiej się pilnować, dla dobra wszystkich - również dla interesu nadawców i reklamodawców. Wypełnianie postanowień takiego kodeksu, pilnowanie tej samoregulacji we własnym gronie jest z pożytkiem dla wszystkich - stwierdził Witold Kołodziejski.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

Rozmawiała Dorota Piotrowska.

Polskie Radio 24/jmo

***

Data emisji: 11.09.2019

Godzina emisji: 15:34

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Krzysztof Czabański o akcji "Jest nas 60 milionów": działanie na rzecz racji stanu

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2019 13:00
- Rada Mediów Narodowych będąc sygnatariuszem tej kampanii, chce pokazać nową rolę mediów publicznych - powiedział na antenie radiowej Jedynki szef RMN Krzysztof Czabański. Rusza poświęcona Polakom za granicą akcja "Jest nas 60 milionów".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ruszył projekt Telemetria Polska. Nowe podejście do pomiaru oglądalności mediów

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2019 16:37
Zacierające się granice pomiędzy poszczególnymi rodzajami mediów oraz segment online, w którym obecnie działa telewizja są wyzwaniem dla skutecznego pomiaru mediów na polskim rynku - twierdzą uczestnicy panelu "Nowe technologie - nowe wyzwania" w Krynicy. Rozwiązaniem ma być projekt Telemetria Polska przygotowany przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
rozwiń zwiń