"Kampania lobbingowa". Publicysta o protestach mediów ws. wprowadzenia nowego podatku
- Na pewno nie będzie to "koniec mediów". Ideałem byłby podatek, który zapłaciliby ci, którzy na reklamach zarabiają najwięcej i to bardzo często kosztem samych mediów, które nakręcają ruch, z którego te reklamy korzystają - mówił w Polskim Radiu 24 Jakub Jałowiczor ("Gość Niedzielny").
2021-02-10, 13:28
Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić m.in. do NFZ.
Powiązany Artykuł
"Podatków nie płacą, a wpływ na życie polityczne mają gigantyczny". Prof. Ryba o podatku od reklam
Jakub Jałowiczor zwracał uwagę, że opodatkowanie mediów powinno w największym stopniu dotyczyć potentatów mediów elektronicznych i społecznościowych, m.in. takich jak Facebook i Google. - Najwięcej zapłacą, niezależnie od tego, czy ich właścicielami są polskie, czy zagraniczne podmioty, media "tradycyjne". Niezależnie jak konstruowane są przepisy dotyczące wonności słowa czy podatków, zwykle okazuje się, że największe koncerny są nie do ruszenia, to na pewno jest wada tego pomysłu - podkreślił.
- Od momentu, w którym zaczęła się pandemia, prasa papierowa, która już wcześniej nie miała łatwo, jest w trudniejszej sytuacji (…) faktem jest, że media drukowane, którym procesy kulturowe nie służą, będą miały dodatkowy podatek - dodał publicysta.
"Nie jest tak, że media przestaną funkcjonować"
Gość audycji ocenił, że rozważany podatek nie wpłynie znacząco na rynek mediów. - Z całą pewnością nie jest tak, że media przestaną funkcjonować, jak straszą Onet, Gazeta czy TVN24, to jest ewidentna kampania lobbingowa przeciwko temu podatkowi, zrozumiała, ale trochę histeryczna - ocenił.
REKLAMA
Posłuchaj
Nowe przepisy, zdaniem uczestników protestu, spowodują też "pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym", a ich wprowadzenie będzie oznaczać osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, a także ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści.
- Podatek od reklam wzorowany na rozwiązaniach państw UE. Ma wspierać Narodowy Fundusz Zdrowia
- "Zamach na pluralizm mediów". Prof. Waldemar Paruch o propozycji likwidacji TVP Info
W dalszej części audycji dyskusja o sytuacji w Porozumieniu Jarosława Gowina i jej wpływie na koalicję Zjednoczonej Prawicy.
Zapraszamy do wysłuchania zapisu audycji.
* * *
Audycja: Temat dnia / Gość PR24
REKLAMA
Prowadzący: Michał Rachoń
Gość: prof. Waldemar Paruch (UMCS)
Data emisji: 10.02.2021
Godzina emisji: 10.06
REKLAMA
PR24/ka
REKLAMA