Giganci chcą zainwestować w CPK miliardy złotych. Horała przedstawił szczegóły. "To niezwykle poważni gracze"

Marcin Horała dziś ogłosił, że udało się pozyskać inwestorów, którzy są gotowi wyłożyć 8 mld zł na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem. - Mowa o niezwykle poważnych graczach, którzy przyszli i powiedzieli: "Chcemy na ten projekt wyłożyć pieniądze; naszym zdaniem to jest dobry biznes" - komentował w Polskim Radiu 24 pełnomocnik rządu ds. CPK.

2023-10-24, 18:44

Giganci chcą zainwestować w CPK miliardy złotych. Horała przedstawił szczegóły. "To niezwykle poważni gracze"
Giganci chcą zainwestować w CPK miliardy złotych. Horała przedstawił szczegóły. "To niezwykle poważni gracze". Foto: CPK & PAP/Leszek Szymański

Horała zaznaczył, że flagową inwestycją związaną z CPK jest budowa dużego lotniska między Warszawą a Łodzią, która - zgodnie z przepisami unijnymi - musi mieć charakter komercyjny. - W związku z tym jest możliwość zapraszania prywatnego kapitału - dodał.

Jednocześnie przypomniał, że w ramach Grupy CPK powstała spółka - CPK Lotnisko - która pozyskuje kapitał na budowę lotniska, a później będzie tym obiektem operowała. Pełnomocnik rządu ds. CPK wyjaśnił, że struktura finansowania samego CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne (obligacje, kredyty bankowe - przyp. red.), a w 40 proc. kapitał-udziały w spółce. Nadmienił, że do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowano inwestorom (kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa).

"Inwestorzy? To są niezwykle poważni gracze"

Zwrócił też uwagę, że przez kilkanaście miesięcy trwało wieloetapowe, konkurencyjne i transparentne postępowanie - te wszystkie przymioty trzeba było spełnić - które miało wyłonić najlepszą ofertę. Gość PR24 wskazał, że tuż przed wyborami - 13 października - "mogliśmy dokonać wyboru najbardziej satysfakcjonującej nas oferty".

- Mowa o ofercie konsorcjum, na które składają się dwa podmioty: Vinci Airports (bodaj największa światowa firma prywatna zarządzająca strukturą lotniskową, która ma w swoim "portfelu" ponad 70 lotnisk na całym świecie) oraz i IFM Global Infrastructure Fund (australijski fundusz inwestycyjny zarządzający "portfelem" wartym ponad 130 mld dol., z czego ponad 60 mld w infrastrukturze (fundusz ma udziały w 17 lotniskach na całym świecie) - relacjonował.

Pełnomocnik rządu ds. CPK podkreślił, że "to są niezwykle poważni gracze, którzy przyszli i powiedzieli: »Chcemy na ten projekt wyłożyć pieniądze; naszym zdaniem to jest dobry biznes«".

Horała odpowiada Kierwińskiemu

Marcin Horała odniósł się również do wypowiedzi polityków dotychczasowej opozycji, którzy prawdopodobnie niebawem utworzą nowy - koalicyjny - rząd, i którzy sceptycznie bądź wręcz z niechęcią wypowiadają się na temat kontynuowania inwestycji. Na przykład Marcin Kierwiński z PO powiedział w poniedziałek, że "realizacja CPK musi zostać wstrzymana".

- Pan poseł Kierwiński ma bogate doświadczenia, bo jako bardzo młody człowiek był członkiem zarządu spółki, która budowała lotnisko w Modlinie. I tak zbudowała, że pół roku po otwarciu trzeba było lotnisko zamknąć. Tak więc jest on absolutnie ostatnią osobą, która mogłaby być autorytetem w tej kwestii - ocenił Horała.

Następnie stwierdził: "Prawda jest taka, że komponent lotniskowy tej inwestycji (czyli lotnisko CPK) to nie tylko dobry interes w takim sensie, że firma będzie działa sprawnie i przynosiła zyski. Otóż to jest dużo więcej. Jak pokazał raport EY, przeniesienie samego cargo (obsługi towarów drogą lotniczą) przyniesie polskiej gospodarce ogromne zyski".

Dodatkowe 200 mld zł dla polskiej gospodarki z tytułu cargo CPK

Horała wytłumaczył, że obecnie "większość towarów dla polskiej gospodarki, transportowanych drogą lotniczą, jest obsługiwanych przez lotniska poza Polską - głownie niemieckie", i że "to tam są od nich naliczane zła i VAT, np. z tytułu wkroczenia w unijny obszar ceł".

- W Polsce na razie nie mamy infrastruktury, by taki ruch obsłużyć; ona powstanie w ramach CPK. Przeniesienie obsługi tych towarów do Polski - w perspektywie 30 lat - spowoduje, że (z tytułu ceł i podatku VAT od towarów przekraczających granicę UE akurat w Polsce, a nie w Niemczech - przyp. red.) polskim budżecie zostanie ok. 200 mld zł więcej. Tak wyliczył EY - podkreślił polityk.

- Mówimy o zysku dla budżetu niezależnie od faktu, że samo lotnisko jako firma będzie zyskowne, co potwierdza zainteresowanie poważnych inwestorów - dodał Marcin Horała, który we wtorek przekazał, że "rząd przyjął uchwałę ws. II etapu programu wieloletniego CPK na lata 2024-30, a także koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z budową CPK".

Więcej w nagraniu.

Posłuchaj

Marcin Horała o 8 mld zł na budowę CPK (Polskie Radio 24/Temat dnia) 23:06
+
Dodaj do playlisty

Czytaj także:

* * *

Audycja: Temat dnia/Gość PR24

Prowadzący: Tadeusz Płużański

Gość: Marcin Horała

Data emisji: 24.10.2023

Godzina emisji: 15.06

PR24/st, łl

Polecane

Wróć do strony głównej