Protest przewoźników. Wroński: Ukraińcy są tańsi o kilkadziesiąt procent, to główny problem polskich firm

- Przewoźnik ukraiński jest tańszy o kilkadziesiąt procent. Jeżeli ma niczym nieskrępowany dostęp do rynku europejskiego, to zleceniodawcy wybierają właśnie tego tańszego przewoźnika, a zrywają kontrakty, które podpisali z polskimi przedsiębiorcami. To jest główny problem - powiedział w Polskim Radiu 24 Maciej Wroński ze Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

2023-11-29, 16:05

Protest przewoźników. Wroński: Ukraińcy są tańsi o kilkadziesiąt procent, to główny problem polskich firm
Maciej Wroński: przewoźnik ukraiński jest tańszy o kilkadziesiąt procent od polskiego . Foto: PAP/Wojtek Jargiło

Trwa protest polskich przewoźników. Protestujący na granicy domagają się przede wszystkim przywrócenia zezwoleń na przewozy międzynarodowe, które zostały zniesione na mocy umowy pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą, obowiązującej od 1 lipca 2022 roku.

- To spontaniczny odruch przewoźników z województw lubelskiego i podkarpackiego. Nie jest on zatem organizowany przez organizacje ogólnopolskie - powiedział Maciej Wroński.

"Brak ochrony polskiego rynku"

- Rozumiemy te problemy. Uważamy, że powinny zostać one rozwiązane. Wśród tych problemów możemy wymienić przede wszystkim brak ochrony polskiego rynku przed dużo bardziej konkurencyjnymi przewoźnikami ukraińskimi - dodał gość PR24.

Podkreślił, że "przewoźnik ukraiński jest tańszy o kilkadziesiąt procent". - Jeżeli ma niczym nieskrępowany dostęp do rynku europejskiego, to zleceniodawcy wybierają właśnie tego tańszego przewoźnika, a zrywają kontrakty, które mieli podpisane z polskimi przedsiębiorcami. To jest główny problem - stwierdził.

REKLAMA

Jego zdaniem "Polska nie jest w stanie zrealizować głównego postulatu protestujących, czyli wprowadzić zezwoleń na przewozy". - Tego nie da się zrobić, ponieważ została zawarta umowa pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą, która pozwala przewoźnikom ukraińskim wykonywać bez ograniczeń przewozy dwustronne i tranzytowe przez terytorium każdego państwa członkowskiego. Od tej strony jest to zabetonowane. Umowa obowiązuje do marca - powiedział Wroński.

- Raczej nie mamy szans na przekonanie Komisji Europejskiej, żeby ją wypowiedziała. Co nie oznacza, że nie możemy zrobić ruchów po swojej stronie. Jako związek zaproponowaliśmy rozwiązanie. Jednym z jego elementów jest przyjęcie ustawy, którą nazywamy epizodyczną - na czas trwania unijnej umowy. Ustawa ta zobowiązywałaby producentów, firmy handlowe i firmy, które pośredniczą w zlecaniu przewozów z Ukrainy albo na Ukrainę, aby zachowały parytet: zabezpieczyły co najmniej 50 proc. pracy przewozowej dla polskich przewoźników - podsumował gość PR24.

Czytaj także:

Więcej w nagraniu.

Posłuchaj

Maciej Wroński o proteście polskich przewoźników (Temat dnia/Gość PR24) 19:19
+
Dodaj do playlisty

***

Audycja"Temat dnia/Gość PR24"

REKLAMA

Prowadzący: Antoni Opaliński 

Gość: Maciej Wroński 

Data emisji: 29.11.2023

Godzina: 15.06

REKLAMA

PR24/bartos

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej