Człowiek bezradny w starciu ze sztuczną inteligencją w grze w go

W najnowszym czasopiśmie „Nature” przedstawiciele należącej do Google’a brytyjskiej firmy DeepMind opisali swój najnowszy wynalazek samouczący się program AlphaGo Zero. O tym, na ile sztuczna inteligencja jest w stanie sama nauczyć się rozwiązywać problemy mówiła w audycji Zdziwienie Tygodnia dr Aleksandra Przegalińska - specjalistka od sztucznej inteligencji z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

2017-10-20, 09:00

Człowiek bezradny w starciu ze sztuczną inteligencją w grze w go
Gra Go. Foto: flickr/Jaro Larnos/CC BY 2.0

Posłuchaj

19.10.2017 dr Aleksandra Przegalińska: po trzech miesiącach intensywnego treningu AlphaGo wygrywało rozgrywkę za rozgrywką
+
Dodaj do playlisty

W marcu 2017 roku program AlphaGo wygrał z mistrzem świata w go Ke Jie. Zdaniem dr Aleksandry Przegalińskiej osiągnięcia programów AlphaGo są imponujące. – Obecnie mamy nowe techniki uczenia i silniki wiedzy, które pokonują ludzi w grach, w których wydawało się, że jeszcze długo będziemy bezpieczni, jak np. Go. Każdy kto miał styczność z tą grą rozumie, że to bardzo kompleksowa gra strategiczna. Zwycięstwo AlphaGo z człowiekiem w tę grę to coś poważnego – powiedziała rozmówczyni Polskiego Radia 24.

Według specjalistki wyjątkowość programów firmy DeepMind polega na sposobie w jaki jej programy uczą się. – Po trzech miesiącach intensywnego treningu AlphaGo wygrywało rozgrywkę za rozgrywką. Styl gry też był imponujący, to nie jest tak, że programy grają równie dobrze jak ludzie. One grają inaczej, wymyślają system i zasady, które są inne niż wymyślone przez ludzi. Nie mamy aparatu poznawczego, by tak grać w go, dopiero pojawienie się sztucznej inteligencji otwiera nowy horyzont myślenia o tej grze. To przełom, ponieważ gra w go wymaga kreatywności – przekonywała Przegalińska.

Jak podkreślała ekspertka od sztucznej inteligencji, maszyny uczą się na wiele sposobów. – Typowe metody uczenia maszynowego są oparte na ludzkim nadzorze. Jest też tzw. głębokie uczenie się maszyn bez ludzkiego nadzoru i w tym obszarze mieści się AlphaGo. Tutaj nie mamy ludzkiego eksperta ani nawet danych wyjściowych z poprzednich gier. Program zaopatrzony w zasady gry został wystawiony na kompletnie nieznaną rzeczywistość. Ta metoda nauki jest najbliższa sposobowi w jaki my przyswajamy wiedzę na wczesnych etapach życia – wskazywała rozmówczyni Polskiego Radia 24.

Więcej w całej audycji.

REKLAMA

Gospodarzem programu była Anna Piotrowska.

Polskie Radio 24/IAR

Więcej audycji z cyklu Zdziwienie Tygodnia

______________________

REKLAMA

Data emisji: 19.10.2017

Godzina emisji: 22:16


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej