Co powinna zawierać nowa Ordynacja podatkowa?
Jak twierdzą eksperci, zapisanie w nowej Ordynacji podatkowej zasady rozstrzygania wątpliwości prawnych na korzyść podatnika, to nie jedyna zmiana oczekiwana przez środowisko prawników i biznesmenów. Powinny się w niej znaleźć jeszcze inne zapisy gwarantujące równość stron czy sprawiedliwe zasady postępowania przed organem podatkowym.
2015-07-16, 21:16
Posłuchaj
W uchwalonej już przez Sejm nowelizacji Ordynacji zapisano, że "niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika".
Jaki zapis prawa lepszy: wątpliwości na korzyść podatnika, czy wykładnia korzystna dla strony postępowania
I tu pojawiły się głosy krytyków, że zapis ten nie przyniesie pożytku podatnikom, bo wątpliwości zawsze można usunąć. Ich zdaniem lepsze byłoby proponowane na wcześniejszym etapie prac sformułowanie: "w przypadku różnych wyników wykładni przepisów prawa podatkowego organ podatkowy przyjmuje wykładnię korzystną dla strony postępowania".
Jakie zdanie ma resort finansów
Zdaniem Ministerstwa Finansów zasada w takiej wersji miałaby zastosowanie w sytuacjach, gdy mamy do czynienia z różną wykładnią przepisów, a nie gdy wątpliwości co do ich stosowania będzie mieć podatnik.
REKLAMA
Eksperci chcą iść dalej
Eksperci PWC idą dalej i proponują, aby ta zasada obejmowała nie tylko rozstrzyganie wątpliwości prawnych.
Powiązany Artykuł
–W postępowaniach dotyczących podatku VAT na przykład, pojawia się mnóstwo wątpliwości dotyczących okoliczności faktycznych danej sprawy- mówił w Polskim Radiu 24 Tomasz Barańczyk z PWC.
REKLAMA
– Dlatego proponujemy objęcie zasadą „in dubio pro tributario” zarówno wątpliwości prawnych, jak i tych odnoszących się do stanu faktycznego.
Eksperci: wprowadźmy katalog praw podatnika
Eksperci z PWC proponują też - bazując na doświadczeniach międzynarodowych - wprowadzenie do Ordynacji katalogu praw podatnika, w tym prawa do prawidłowego procesu legislacyjnego, czy procedury konsultacji przy przygotowaniu przepisów, a także prawa związanego z ustanowieniem właściwych standardów tworzenia ustawodawstwa podatkowego.
Im mniej prawnego żargonu, tym lepiej
– Chodzi o to, aby prawo podatkowe - tam gdzie się da - pisać językiem absolutnie prostym, zrozumiałym dla przeciętnego podatnika, który nie ma fachowej wiedzy w zakresie podatków - wyjaśnia Barańczyk.
– Ten rok, dwa jakie mamy na przygotowanie nowej Ordynacji powinniśmy wykorzystać jak najlepiej, aby stworzyć dobre prawo dla wszystkich - mówi.
REKLAMA
Jasne określenie co jest postępowaniem kontrolnym, a co kontrolą podatkową
Dalej konieczne jest wyznaczenie jednoznacznej granicy między postępowaniem kontrolnym, a kontrolą podatkową. Dzisiaj powszechna jest praktyka urzędów kontroli skarbowej, które formalnie nie wszczynają kontroli, ale pod pozorem postępowania kontrolnego prowadzą czynności charakterystyczne dla kontroli.
– A to zmienia zupełnie sytuację podatnika, bo przy kontroli podatnikowi przysługuje inna ochrona i prawa - mówił gość PR24.
Dlatego należałoby w ustawie wskazać katalog czynności, które organy mogłyby wykonywać jedynie w ramach kontroli podatkowej.
Zdyscyplinujmy organy podatkowe
Warto też bardziej dyscyplinować organy podatkowe w zakresie terminów załatwiania spraw. – To kolejna bolączka, z jaką mają do czynienia podatnicy, mimo że formalnie mamy zapisane, że na przykład sprawy wymagające postępowania dowodowego powinny być załatwione bez zbędnej zwłoki, albo w miesiąc albo w 2 miesiące, ale praktyka jest inna, organy to przedłużają i my postulujemy, aby to absolutnie zmienić – mówi Tomasz Barańczyk z PWC.
REKLAMA
Sylwia Zadrożna
REKLAMA