Kolejne ułatwienia dla biznesu

Mamy  kolejne ułatwienia dla biznesu - w tym tygodniu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, dzięki któremu akta pracownicze będzie można przechowywać krócej i w formie elektronicznej.

2017-10-28, 12:15

Kolejne ułatwienia dla biznesu
Czas przechowywania dokumentów pracowniczych w firmie skrócony do 10 lat. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Od 1 stycznia 2019 maja wejść w życie kolejne ułatwienia dla firm - skrócenie okresu przechowywania dokumentów pracowniczych i przejście na e-dokumenty. O nowych regulacjach mówił w radiowej Jedynce wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj./Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Mniej obowiązków dla przedsiębiorców - krótszy czas przechowywania dokumentów i e- dokumentacja na równi z papierową.

Czas przechowywania dokumentów pracowniczych w firmie skrócony do 10 lat

− Czas ich przechowywania skróci się z 50 lat do 10 – mówi wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj.

I dodaje, że w Polsce najdłużej przechowywano dokumenty pracownicze, a te 50 lat przechowywania dokumentów stawiało nas w roli niechlubnych rekordzistów.

− Uznaliśmy, że dla pracodawcy okres 10 lat przechowywania dokumentów jest wystarczający, a później ich przechowywanie to rola państwa, tak aby w przyszłości pracownik mógł otrzymać emeryturę, mówi gość radiowej Jedynki.

REKLAMA

− Dzięki skróceniu tego czasu pracodawca oszczędzi środki, a ponadto pracownik zyskuje bezpieczeństwo, mówi wiceminister.

Obecnie jest tak, że pracodawcy muszą przechowywać akta pracownicze aż 50 lat i tylko w formie papierowej - to się zmieni - E-DOKUMENTACJA będzie na równi z papierową.

Pracodawcy oszczędzą 130 mln zł

To ważna zmiana dla przedsiębiorców bo przechowywanie akt w formie pierwej przez tak długi okres generowało w firmie dodatkowe koszty.

−I skrócenie tego czasu oraz przejście na e-dokumenty da oszczędności pracodawcom, które szacujemy na 130 mln zł, mówi wiceminister Haładyj. 

REKLAMA

Wypłaty w formie bezgotówkowej

Inna ważna zmiana to - postawianie na płatności bezgotówkowe czyli wskazanie bezgotówkowej formy wypłaty wynagrodzenia jako domyślnej.

− Obecnie domyślną formą jest wypłata wynagrodzenia w gotówce, a coraz częściej wypłatę otrzymujemy na konto i stąd ta zmiana - tłumaczy minister.

 Jak wyjaśnia, dzięki temu zmniejszajmy biurokracje, ilość krążącego papieru. Ma to też przynieść skutek zmniejszający szarą strefę.

Projekt ustawy powstał w ścisłej współpracy z biznesem, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jest częścią pakietu #100zmianDlaFirm. Przewidywany termin wejścia w życie nowych przepisów to 1 stycznia 2019 r.

REKLAMA

Justyna Golonko, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej