Ryanair straci na pandemii miliard euro. Firma liczy jednak na szczepionkę i kupuje nowe samoloty

Linia lotnicza Ryanair spodziewa się w tym roku finansowym rekordowej straty w wysokości blisko 1 miliarda euro (1,2 miliarda dolarów), ale jak mówi jej dyrektor naczelny Michael O'Leary, program szczepień powinien odwrócić niekorzystny trend. Dlatego kontynuuje zakup 210 nowych maszyn.

2021-02-01, 15:30

Ryanair straci na pandemii miliard euro. Firma liczy jednak na szczepionkę i kupuje nowe samoloty
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Rebius/Shutterstock

Jak informuje agencja Reuter, największe w Europie irlandzkie tanie linie lotnicze prognozują stratę w wysokości od 850 mln do 950 mln euro w bieżącym roku finansowym - około pięć razy większą niż jej poprzednia rekordowa strata w 2009 roku.


Powiązany Artykuł

koronawirus lotnisko 1200 shutterstock.jpg
Koronawirus uderzył w linie lotnicze. Zobacz, jak sobie z tym radzą

O'Leary ocenia, że od lipca podróże lotnicze zaczną rosnąć 

- Byłbym dość pewny (...) że zobaczymy powrót do wzrostu podróży w kluczowym kwartale obejmującym lipiec, sierpień i wrzesień - powiedział Michael O'Leary. 

Jak dodał, ruch lotniczy wyniesie prawdopodobnie 20-25% poziomów sprzed pandemii między kwietniem a czerwcem, aby wzrosnąć do 50-70% między lipcem a wrześniem, przy potencjalnym ruchu zimowym wynoszącym 75-100%, w zależności od sukcesu programu szczepień Unii Europejskiej.

REKLAMA

Ocenia, że jego linia lotnicza może przewieźć od 80 milionów do 120 milionów pasażerów w nadchodzącym roku finansowym, w porównaniu ze 150 milionami w roku poprzedzającym COVID-19.

Linii pomogły zapasy gotówki i brak klasy biznesowej

Reuter ocenia, że Ryanair jest powszechnie postrzegany jako jedna z najlepiej przygotowanych linii lotniczych do przetrwania kryzysu związanego z COVID-19 dzięki dużemu zapasowi gotówki oraz braku lotów długodystansowych i klasy biznesowej.

O'Leary powiedział, że pod koniec grudnia miał w kasie 3,5 miliarda euro w porównaniu z 4,5 miliardami euro na koniec września, i obecnie nie widzi żadnego powodu, dla którego musiałby zebrać więcej gotówki w tym roku.

Ryanair wykorzystuje słabość konkurencji

Dodał, że jego linia lotnicza chce wykorzystać możliwości stworzone przez ograniczenie rywali, w tym w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii.

REKLAMA

- Jestem przygotowany na agresywny rozwój zimą 2021 r., nawet przy niższych taryfach lotniczych - powiedział.

Ograniczenia dotyczące COVID-19 zmniejszyły liczbę pasażerów Ryanaira o 78% w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2020 r., powodując stratę w trzecim kwartale w wysokości 306 mln euro, nieco większą niż prognozowana strata 300 mln euro w ankiecie przeprowadzonej przez analityków.


Powiązany Artykuł

boeing_pap_1200.jpg
Boeing 737 MAX ponownie dopuszczony do lotów w Europie. Po dwóch latach przerwy

Ryanair kupił 210 nowych samolotów

Ryanair powiedział, że spodziewa się pierwszej dostawy Boeinga 737 MAX w marcu, przy czym co najmniej 24 z 210 zamówionych przez niego samolotów dotrze na czas przed szczytem sezonu letniego.

737 MAX został dopuszczony do powrotu do służby pod koniec ubiegłego roku, po tym jak został uziemiony na całym świecie w marcu 2019 roku po śmiertelnych wypadkach w Indonezji i Etiopii.

REKLAMA

Jak informuje agencja, kurs akcji Ryanaira spadł dzisiaj o 0,3 proc. do 14,25 euro, to o 16 proc. mniej niż 10 stycznia ubiegłego roku, podczas najwyższego poziomu sprzed wystąpienia choroby COVID, wynoszącego 16,90 euro,

Reuter, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej