Świadectwa pracy będą potrzebne przy przejściu na emeryturę. Trzeba dostarczyć je do ZUS
Świadectwo pracy to bardzo ważny dokument zawierający szczegółowe informacje o przebiegu pracy zawodowej. Przydatny w czasie aktywności zawodowej - przy zmianie pracy, w krótkiej przerwie na rynku pracy (rejestracja w urzędzie pracy), jak również w momencie przechodzenia na emeryturę.
2023-02-09, 10:25
Przechodząc na emeryturę należy dostarczyć do ZUS dokumenty potwierdzające okresy składkowe. Są to przede wszystkim okresy zatrudnienia. Możesz je udokumentować:
- zaświadczeniami od pracodawców,
- świadectwami pracy,
- legitymacją ubezpieczeniową z wpisami o zatrudnieniu.
Jeśli nie masz takich dokumentów, możesz przedstawić:
- umowy o pracę,
- opinie o pracy,
- wpisy w starym (książeczkowym) dowodzie osobistym,
- legitymacje służbowe,
- legitymacje związków zawodowych,
- pisma, które kierował do Ciebie pracodawca (np. o powołaniu, mianowaniu, zmianie angażu, przyznaniu nagrody),
- kopie lub odpisy dokumentacji osobowej lub płacowej wydane przez jednostkę upoważnioną do przechowywania dokumentacji zlikwidowanych zakładów pracy
- zeznania świadków.
Zaświadczenie o okresie zatrudnienia może wystawić:
- pracodawca, na podstawie Twoich akt osobowych,
- prawny następca pracodawcy, na podstawie Twoich akt osobowych.
Jakie okresy pracy możesz potwierdzić zeznaniami świadków
Jeśli nie masz dokumentów, które potwierdzają Twoje okresy zatrudnienia, a zakład pracy został zlikwidowany i nie możesz znaleźć swoich akt osobowych, niektóre okresy zatrudnienia możesz udowodnić zeznaniami świadków (najlepiej byłych współpracowników).
REKLAMA
Dlatego warto zadbać o to, aby żadne ze świadectw pracy się nie zniszczyło lub nie zgubiło. zusz
Były pracownik ma prawo zwrócić się do pracodawcy z prośbą o wydanie duplikatu świadectwa pracy. Tego, w jakiej formie należy się zwrócić do pracodawcy, przepisy nie precyzują. Można to zrobić zarówno ustnie jak i pisemnie. Przepisy nie regulują także kwestii terminu, w jakim były pracodawca powinien wydać odpis świadectwa pracy.
W duplikacie powinny znaleźć się informacje, które zawarte były w oryginale, w tym data pierwotnego sporządzenia dokumentu, jak też informacje o osobie, która dokument sporządziła i podpisała.
W przypadku, gdy firma, która wystawiła nam zagubiony dokument, już nie istnieje, pomocnym może okazać się kontakt z ZUS-em. W oddziałach i na stronie www.zus.pl można znaleźć bazę zlikwidowanych i przekształconych zakładów pracy. Przy każdym znajduje się informacja, gdzie aktualnie znajdują się archiwalne dokumenty.
PolskieRadio24.pl/ IAR/ zielonalinia.gov.pl/ mib
REKLAMA