Andrzej Bittel o problemach z wdrażaniem Czwartego Pakietu Kolejowego

Wdrażanie Czwartego Pakietu Kolejowego w Polsce jest opóźnione. Mówił o tym na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Czwarty pakiet, podobnie jak poprzednie ma zintegrować europejską kolej, podnieść jej konkurencyjność i bezpieczeństwo.

2021-02-17, 14:20

Andrzej Bittel o problemach z wdrażaniem Czwartego Pakietu Kolejowego
Rząd planuje jeszcze w tym roku znowelizować przepisy, aby usprawnić realizację inwestycji kolejowych.Foto: twitter/poslkiprogramkolejowy

Posłowie z Sejmowej Komisji Infrastruktury wysłuchali informacji dotyczącej wdrażania czwartego pakietu kolejowego. Pakiety, to zbiór przepisów unijnych, które regulują działa kolei w państwach członkowskich.

Pierwszy Pakiet wprowadzono w 2001 roku i dotyczył on konkurencyjności na torach, stawek za dostęp do torów i sposobu ich wyliczania. Był to krok, który zbliżał kolej do systemu wolnorynkowego.

Drugi Pakiet dotyczył przede wszystkim zasad bezpieczeństwa. Ten Pakiet powoływał instytucje, które są odpowiedzialne za stan bezpieczeństwa. Na tej podstawie powstała Europejska Agencja Kolejowa, a także krajowe instytucje odpowiedzialne za ten obszar.

Powiązany Artykuł

Przejazd kolejowy/
Kolejarze chcą zmodernizować trasy na Śląsku. Jest umowa ws. prac planistycznych

W ramach trzeciego pakietu powstały licencje i świadectwa dla maszynistów. Na jego podstawie nastąpiło także otwarcie rynku pasażerskich przewozów międzynarodowych. Rozpoczęto także proces wdrażania praw pasażerów. Na podstawie tych przepisów zostały otwarte także rynku przewozów krajowych.

REKLAMA

Czwarty Pakiet został opracowany w 2016 roku, a niektóre jego zapisy zaczęły obowiązywać w naszym kraju w październiku zeszłego roku. Filar techniczny dotyczy bezpieczeństwa kolejowego w Unii, a także integracji systemów poszczególnych państw. Na jego podstawie producenci taboru , czy urządzeń zapewniających bezpieczeństwo będą składać dokumentację do certyfikacji na podstawie nowych przepisów.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powiedział podczas obrad komisji, że wdrażanie filaru technicznego tego pakietu jest w Polsce nieco opóźnione. Wyraził jednak przekonanie, że to opóźnienie da się nadgonić.

Niektóre zapisy Pakietu mogą obowiązywać wprost i te weszły w życie pod koniec zeszłego roku. Jednak większość wymaga zmiany dziś obowiązujących regulacji. Wiceminister zapowiedział, że projekt zmian będzie już niedługo gotowy i trafi do parlamentu.

IAR, Aleksander Pszoniak, PR24

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej