PKP chce przewozić więcej żywności. Rolnicy zainteresowani współpracą z przewoźnikiem

2021-03-12, 07:15

PKP chce przewozić więcej żywności. Rolnicy zainteresowani współpracą z przewoźnikiem
Udział PKP Cargo w rynku przewozowym wynosi 40,5 procent i utrzymuje się na stabilnym poziomie.Foto: TT/PKP Cargo

Chcemy zwiększyć udział transportu kolejowego w przewozie żywności, budując m.in terminale intermodalne – zapowiedział przedstawiciel zarządu PKP ds. strategii i logistyki Rafał Zgorzelski podczas konferencji "Kolej dla żywności". To kolejne wspólne przedsięwzięcie PKP i sektora rolnego reprezentowanego przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

– Chcemy pokazać możliwości spółek Grupy PKP, zarówno te stricte transportowe, jak również logistyczne. Wspólnie z Urzędem Transportu Kolejowego opracowaliśmy już program reaktywacji bocznic kolejowych; mamy w dyspozycji także ponad 150 nieruchomości, na których mogą powstawać na przykład terminale intermodalne – dodał Rafał Zgorzelski.

Dodał, że konieczność inwestowania w infrastrukturę punktową to jeden z głównych postulatów spółki.

– Chcemy wsłuchiwać się w głos i potrzeby rynku, chcemy dążyć do wzrostu udziału transportu kolejowego w przewozie towarów oraz pracować na rzecz eksportu towarów za granicę. Przemawiającym na korzyść transportu kolejowego jest niski, w stosunku do transportu samochodowego, ślad węglowy. Tego oczekują także konsumenci produktów spożywczych – podkreślił.


Powiązany Artykuł

shutterstock_pociąg podróżni pkp 1200.jpg
Kolej bardziej dostępna. Podpisano pierwszą umowę w ramach programu Kolej Plus

Nadprodukcja trafia zagranicę

Jak wynika z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, eksport produktów rolno-spożywczych wzrósł w 2020 r. w stosunku do 2019 r. o 7 proc., do 34 mld euro. Również import za rok 2020 wykazał 4,9 proc. wzrost, osiągając 22,3 mld euro.

– Polscy rolnicy produkują więcej żywności niż wynosi nasz popyt wewnętrzny, dzięki temu nadprodukcję możemy sprzedać zagranicę – mówił zastępca dyrektora generalnego KOWR Marcin Wroński. Podkreślił, że polska żywność cieszy się wysoką renomą.

– Szybki i dopasowany do danego rodzaju asortymentu transport jest bardzo ważny, by móc rozwijać się i zdobywać nowe rynki. Dlatego współpraca przewoźników z przemysłem rolno-spożywczym jest kluczowa w budowaniu coraz silniejszej pozycji polskiej żywności – dodał.

Przedstawiciel zarządu PKP Cargo Piotra Wasaty ocenia, że spółka dysponuje największym w Polsce potencjałem przewozowym i jest w stanie sprostać wymaganiom przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego.

– Ale nie tylko o przewozy kolejowe tu chodzi, bo jako operator logistyczny możemy zapewnić naszym partnerom pełną usługę, obejmującą również – w razie potrzeby – przeładunek, magazynowanie, załatwienie formalności celnych czy dowóz samochodami ładunków na pierwszej i ostatniej mili – wskazał.

Zaplecze w głębi kraju

Z kolei prezes PKP Cargo Connect Ivan Ružbacký podkreślił, że spółka ma długoletnie doświadczenie spedycyjno-logistyczne w transporcie towarów nie tylko koleją, ale również samochodami i drogą morską.

– Współpracujemy w transporcie zboża z największymi operatorami na rynku. Świadczymy usługi przewozu cukru do portu w Gdańsku dla Krajowej Spółki Cukrowej. Kończymy projekt transportów całopociągowych do Turcji. Naszym atutem poza doświadczeniem jest również certyfikat GMP+, dający gwarancję bezpiecznego przewozu żywności – mówił.

Podczas konferencji KOWR przedstawił projekt budowy terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo, który przeznaczony ma być do przeładunku produktów rolno-spożywczych.

– Budowa terminala intermodalnego w Emilianowie koło Bydgoszczy, w województwie typowo rolniczym, umożliwiłaby obsługę potoków ładunków generowanych przez okolicznych przedsiębiorców w dynamicznie rozwijającym się gospodarczo rejonie – podkreślił prezes Terminal Emilianowo Paweł Bukowski.

W jego ocenie planowany terminal intermodalny będzie stanowił szerszy element powiązania polskich portów morskich z zapleczem w głębi kraju, przede wszystkim w ramach sektora rolno-spożywczego.


Powiązany Artykuł

 PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

 

Polecane

Wróć do strony głównej