Ekspert: najbliższe miesiące mogą przynieść ponowny wzrost wartości sprzedaży przez internet

2021-03-20, 12:15

Ekspert: najbliższe miesiące mogą przynieść ponowny wzrost wartości sprzedaży przez internet
zdjęcie ilustracyjne.Foto: shutterstock, Maxx-Studio

Jak ocenił ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego Ignacy Święcicki, możliwy wzrost handlu przez internet w najbliższym czasie będzie związany z przywróconymi w marcu w związku z pandemią ograniczeniami działalności gospodarczej.

Święcicki zwrócił też uwagę na możliwy znaczący wzrost sprzedaży e-commerce w branży spożywczej. Wskazał, że w Polsce jedynie 0,8 proc. wartości produktów spożywczych sprzedawanych jest przez internet, a potencjał rozwoju w tym obszarze jest bardzo duży.

Kolejna Wielkanoc w warunkach obostrzeń

- Pierwszą okazją do zweryfikowania, na ile ten potencjał może być zrealizowany w krótkim okresie są zbliżające się Święta Wielkanocne, generujące zwiększone zakupy spożywcze. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, przebiegną one w warunkach ostrych obostrzeń przeciwpandemicznych - ocenił.

Według eksperta najbliższe miesiące mogą przynieść ponowne wzrosty wartość sprzedaży przez internet, co będzie związane z przywróconymi w marcu ograniczeniami działalności gospodarczej, najpierw w niektórych województwach, a obecnie w całym kraju.

Powiązany Artykuł

e-handel free1200.jpg
Coraz ostrzejsza konkurencja na rynku e-handlu. Nie jest łatwo pozyskać nowych klientów

Jego zdaniem w dłuższym okresie pozytywnie na rozwój e-handlu wpłyną działania sprzedawców i platform, które mają na celu poprawę warunków konkurencyjnych, skracanie czasu dostaw i rozwój narzędzi zmniejszających bariery rozpoczęcia handlu online.

Święcicki wskazał, że wartość sprzedaży przez internet w lutym zmalała w stosunku do stycznia o 9,3 proc., a jej udział w całej sprzedaży detalicznej wyniósł 8,6 proc.

Otwarte galerie to mniejsza sprzedaż przez internet

- To najniższym wynik w ostatnich czterech miesiącach - zaznaczył. W jego ocenie czynnikiem, który przyczynił się do tego było otwarcie galerii handlowych od 1 lutego, na co wskazuje zmiana w sprzedaży tekstyliów, odzieży i obuwia, czyli kategorii dóbr, dla której najważniejszym kanałem sprzedaży są galerie handlowe. Zaznaczył, że o ile cała wartość sprzedaży tego typu dóbr była w lutym wyższa o ponad 70 proc. w stosunku do stycznia, o tyle sprzedaż w internecie była o 6,9 proc. niższa.

- Spośród wszystkich kategorii produktów analizowanych przez GUS jedynie w grupie "Pojazdy samochodowe, motocykle, części" sprzedaż w lutym była wyższa niż styczniu, a największy spadek był grupie "Prasa, książki pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" - o niemal 20 proc. - dodał ekspert.

PAP, PR24, akg

Polecane

Wróć do strony głównej