more_horiz
Gospodarka

Pandemia już nie jest głównym zmartwieniem konsumentów. Nowe badanie

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2022 15:30
61 proc. respondentów wskazało, że stres związany z sytuacją finansową jest ich głównym powodem zmartwień. Pandemia uzyskała 27 proc. wskazań. 41 proc. Polaków jest bardzo zaniepokojona skutkami wojny - przekazał Deloitte.
57 proc. badanych Polaków uważa, że wojna na Ukrainie będzie miała wpływ na zwiększone wydatki na produkty spożywcze.
57 proc. badanych Polaków uważa, że wojna na Ukrainie będzie miała wpływ na zwiększone wydatki na produkty spożywcze.Foto: monticello/Shutterstock

Deloitte opublikował wnioski z przeprowadzonego przez siebie badania dt. nastrojów konsumenckich Global State of the Consumer Tracker. Badanie miało miejsce pod koniec kwietnia.

Nowe lęki

Z analizy wynika, że lęki związane z pogarszającą się sytuacją ekonomiczną wypierają obawy związane z zagrożeniem sanitarnym. W skali światowej trzy czwarte badanych wyraziło zaniepokojenie związane z inflacją, ale "niemal połowa" spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej w ciągu 3 lat.

W badaniu Deloitte ankietowani z Polski odpowiadali na pytania związane z wojną toczącą się za wschodnią granicą kraju. 

"Zaledwie 3 proc. ankietowanych Polaków ocenia, że wybuch wojny w Ukrainie w ogóle nie będzie miał wpływu na ich codzienne życie, a co dziesiąty wskazuje na delikatne zaniepokojenie tymi wydarzeniami" - podano. Rozwój wydarzeń w Ukrainie "trochę martwi 27 proc. pytanych, a 18 proc. - umiarkowanie". 41 proc ankietowanych jest "bardzo zaniepokojona" możliwymi konsekwencjami na ich bieżącą sytuację.

Konsekwencje wojny

Polacy wskazywali konkretne obszary, w których spodziewają się odczuć konsekwencje wojny. "69 proc. respondentów ocenia, że będzie ona miała znaczący wpływ na ceny paliw na stacjach benzynowych, 62 proc., że na możliwość ogrzewania domów, a wyraźnie ponad połowa (57 proc.), że na zwiększone wydatki na produkty spożywcze" - wymienia Deloitte.

Czytaj także:

"W ankiecie przeprowadzonej w Polsce wyraźnie widać, że to właśnie odczucia odnoszące się do sfery finansowej zastąpiły te skupiające się na pandemii czy kwestiach politycznych" - zaznaczyli autorzy. "Pytani o powód większego niepokoju względem tygodnia wcześniejszego, respondenci ostatniego badania Deloitte w 61 proc. przypadków wymieniają właśnie stres związany z finansami. Tyle samo wskazań dotyczy zagadnień z obszaru politycznego, a trzecią najczęściej pojawiającą się odpowiedzią (41 proc.) jest sfera niepokojów społecznych" - przekazał Deloitte.

Powrót do pracy stacjonarnej

Pandemia budzi coraz mniej obaw wśród polskich respondentów: w kwietniu uzyskała 27 proc. wskazań i jest to odsetek niższy o 6 pp względem marca i aż o 18 pp w porównaniu z deklaracjami z lutego. Jednym z wymienionych przez Deloitte symptomów tego trendu jest wzrost liczby osób deklarujących, że czują się bezpiecznie pracując stacjonarnie - w kwietniu uważało tak 61 proc. respondentów, a w lutym 55 proc. Przypomniano, że luty był miesiącem, kiedy procent takich odpowiedzi "po kilku miesiącach" przekroczył połowę. 

PR24, akg

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem