Gwałtowny wzrost eksportu polskiej żywności. Jakie produkty i gdzie najczęściej sprzedaje polskie rolnictwo?
Od stycznia do kwietnia 2022 r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wzrosła w stosunku do tego samego okresu 2021 r. o 19,5 proc. do 14 mld euro. Za granicę sprzedawaliśmy głównie mięso drobiowe, papierosy, pieczywo i wyroby piekarnicze - poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
2022-06-22, 11:26
Z danych KOWR wynika, że ok. 3/4 wpływów z polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych pochodzi ze sprzedaży do krajów Unii Europejskiej. Na rynek unijny polskie firmy dostarczyły produkty o wartości 10,4 mld euro, tj. o 25,5 proc. więcej w odniesieniu do okresu styczeń–kwiecień ub.r. Do krajów UE trafiało głównie: mięso drobiowe, papierosy, pieczywo i wyroby piekarnicze, karma dla zwierząt, wyroby czekoladowe oraz wołowina.
W okresie pierwszych czterech miesięcy 2022 r. do krajów pozaunijnych wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości 3,5 mld euro, co oznacza 5 proc. wzrost w odniesieniu do sytuacji sprzed roku. Największymi odbiorcami krajowych artykułów rolno-spożywczych poza UE były: Wielka Brytania (przychody na poziomie 1,1 mld euro, wzrost o 32 proc.), Ukraina (243 mln euro, spadek o 5 proc.) oraz Stany Zjednoczone (240 mln euro, wzrost o 29 proc.).
Hamuje eksport żywności do Rosji
Znacznie mniejszą wartość wykazywał eksport do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw. W okresie styczeń–kwiecień 2022 r. eksport do tych krajów ukształtował się na poziomie 539 mln euro, tj. o 10 proc. niższym niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Stosunkowo niewielki udział krajów WNP w przychodach z eksportu żywności, który w okresie pierwszych czterech miesięcy br. wyniósł 4 proc., ograniczył negatywny wpływ konfliktu zbrojnego w Ukrainie na wyniki eksportu rolno-spożywczego ogółem.
Udział eksportu żywności w polskim eksporcie ogółem wyniósł w okresie I-IV br. 13,2 proc. wobec 13,0 proc. w analogicznym okresie roku ubiegłego.
REKLAMA
Korzystna postępująca dywersyfikacja rynków zbytu
Jak ocenił zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcin Wroński, polscy eksporterzy żywności dobrze radzą sobie na rynku międzynarodowym. Pozytywną przesłanką rozwoju polskiego eksportu jest także postępująca dywersyfikacja rynków zbytu, co ma szczególnie duże znaczenie w okresie trudnych uwarunkowań w handlu międzynarodowym – skomentował dyrektor Wroński.
- Zawirowania na rynku zbóż. Rolnicy niechętnie sprzedają ziarno
- Maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy. Wartość polskiego eksportu na historycznym poziomie
- Eksport na Ukrainę. KUKE ponownie umożliwia ubezpieczanie kontraktów
Zdaniem dyrektora Wrońskiego wzrost przychodów z eksportu produktów rolno-spożywczych wynikał w znacznym stopniu z wysokich cen na rynku międzynarodowym, spowodowanych m.in. globalnymi czynnikami inflacyjnymi, oraz z korzystnego dla eksporterów kursu złotego, zwłaszcza względem euro.
PAP/pr24.pl/PKJ
REKLAMA
REKLAMA