Miliardy z UE na kolej. PKP Intercity przedstawiło najnowsze dane

Ponad trzy miliardy złotych z funduszy Unii Europejskiej wzmocniło inwestycje PKP Intercity.  Spółka przedstawiła statystyki dotyczące wsparcia ze strony wspólnotowych funduszy.

2022-12-27, 11:57

Miliardy z UE na kolej. PKP Intercity przedstawiło najnowsze dane
PKP Intercity podsumowało też inwestycje w tabor i infrastrukturę. Od 2016 roku spółka przeznaczyła na ten cel blisko 4,1 mld zł.Foto: Shutterstock/OleksSH

Przez 12 lat narodowy przewoźnik pozyskał łącznie dofinansowania w kwocie 3,16 mld złotych, które wsparły projekty o wartości 7,71 mld zł. Środki pozwoliły na modernizację i zakup taboru oraz przebudowy i doposażenie obiektów infrastrukturalnych. Dzięki temu stale rośnie komfort podróży, a po polskich torach jeździ coraz więcej nowego i zmodernizowanego taboru.

Środki na inwestycje

Łącznie od 2011 roku, dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, PKP Intercity przeprowadziło modernizację 553 wagonów i 33 lokomotyw spalinowych. Wsparcie z UE pozwoliło też na zakup 45 nowych wagonów, 10 lokomotyw spalinowych, 20 lokomotyw elektrycznych i 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

PKP Intercity rozpoczęło korzystanie z funduszy unijnych w 2011 roku, a pierwsza perspektywa finansowa skupiła się na wzmacnianiu parku taborowego. Jednym z pierwszych zakupów z wykorzystaniem funduszy były elektryczne zespoły trakcyjne ED250 (Pendolino). Pojawienie się nowych pociągów na polskich torach pozwoliło na stworzenie nowej kategorii usług – Express InterCity Premium, dzięki której przewoźnik oferuje najszybsze w kraju przejazdy pomiędzy największymi ośrodkami Polski. Oprócz  pociągów Pendolino, zakupiono po 20 jednostek PesaDART i FLIRT, modernizowane były też wagony i lokomotywy.  

Od 2014 roku realizowane są dwa projekty, które częściowo finansowane są z funduszy unijnych. Łączna wartość tych projektów to ponad 2,5 miliarda złotych, a poziom dofinansowania to ponad miliard złotych. Do końca br. PKP Intercity otrzyma 907 mln zł, co stanowi blisko 90 proc. dofinansowania dla obu projektów

REKLAMA

Zakup taboru

Projekty "Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A." i "Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.", obejmują 12 taborowych i 42 infrastrukturalne zadania inwestycyjne.

Park taborowy przewoźnika wzmocniło 355 zmodernizowanych wagonów, a wśród nich między innymi wagony przedziałowe i bezprzedziałowe oraz wagony COMBO, które zwiększają dostępność kolei dla osób z niepełnosprawnościami i pozwalają na podróże z rowerem.  Z wykorzystaniem dofinansowania PKP Intercity zakupiło też 20 lokomotyw elektrycznych EU160 Griffin i zmodernizowano 13 lokomotyw spalinowych.

Rozbudowa infrastruktury

Środki unijne pozwalają też na modernizację i rozbudowę infrastruktury przewoźnika, czyli stacji postojowych. Zakończyły się przebudowy bocznic w Olsztynie i Kołobrzegu, postępują też prace modernizacyjne na stacji postojowej Szczecin Zaleskie Łęgi. Bocznica w Krakowie zyska zmodernizowaną sieć sprężonego powietrza i instalację wodną. Trwa już trzeci etap modernizacji stacji postojowej Wrocław Główny, a w ostatnich tygodniach rozpoczęła się budowa nowoczesnej ekomyjni pociągów. Podobny obiekt działa już w Warszawie, a kolejna myjnia powstanie w Krakowie.

Łącznie PKP Intercity będzie dysponować 7 ekologicznymi obiektami, które pozwolą na utrzymanie taboru w czystości. Kolejowe serce Polski, czyli stacja postojowa Warszawa Olszynka Grochowska, dzięki dofinansowaniu zyskała urządzenia myjące i tokarkę podtorową. Trwają przygotowania do realizacji kolejnych inwestycji infrastrukturalnych.

REKLAMA

Korzystając z unijnych funduszy, PKP Intercity zakupiło też 7 pojazdów szynowo-drogowych, które są wykorzystywane na stacjach postojowych w Gdyni, Krakowie, Przemyślu oraz Warszawie.

Największy projekt PKP Intercity

Fundusze unijne pomagają w realizacji największego programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, który zakłada zainwestowanie 27 miliardów złotych w modernizację taboru i infrastruktury.

Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji dwutlenku węgla , a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju.

W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co, jak podkreśla przewoźnik,  zdecydowanie wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży.

REKLAMA

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej