Wzrosła liczba polskich firm chcących sprzedawać produkty za granicą. Znamy wyniki najnowszego badania
Liczba polskich firm chcących sprzedawać produkty na zagranicznych rynkach wzrosła od ubiegłego roku dwukrotnie, do 45 proc., a otwarcie fizycznych sklepów poza krajem rozważa 29 proc. handlowców - wynika z badania Retail Report 2023.
2023-06-22, 09:22
Według autorów badania, co druga firma zaznacza, że jej sytuacja poprawia się dzięki działalności na wielu rynkach i zróżnicowaniu przychodów, "ale wiele polskich przedsiębiorstw stoi w obliczu jednego z gorszych okresów ekonomicznych".
Jak stwierdzono w badaniu, 45 proc. firm wyraża chęć ekspansji na nowe, międzynarodowe rynki do 2026 r., a 1/4 przyjmuje to za swój cel na najbliższe trzy lata. Dodano, że odsetek ten wzrósł od zeszłego roku prawie dwukrotnie - w 2022 r. na plany rozwoju poza granicami kraju wskazywało 23 proc. firm.
Jakie kraje wybierają?
Z kolei 29 proc. handlowców chce otworzyć "fizyczne placówki" na rynkach zagranicznych. W ubiegłym roku było to 16 proc. przedsiębiorstw. Krajami, w których Polacy najchętniej rozwinęliby swój biznes są: Szwecja, Norwegia oraz Niemcy.
W badaniu zwrócono uwagę, że dla wielu firm pierwszym krokiem jest rozpoczęcie sprzedaży produktów czy usług na innych rynkach poprzez e-commerce. Jednocześnie jedna na cztery polskie firmy akceptuje metody płatności z zagranicy, a 37 proc. przyjmuje płatności wirtualnym portfelem.
REKLAMA
"Oferowanie odpowiednich metod płatności to klucz przy ekspansji międzynarodowej. Polacy uwielbiają Blika, karty popularne są z kolei w Wielkiej Brytanii i Irlandii, a na innych rynkach dominuje bankowość internetowa" - zwrócił uwagę Jakub Czerwiński z firmy Adyen, komentując dla PAP wyniki badania.
Zagraniczne e-sklepy
Zgodnie z badaniem, co trzeci konsument w Polsce kupuje produkty na zagranicznych stronach, tylko "gdy opłata za dostawę jest rozsądna", a 25 proc. unika korzystania z usług sprzedawców detalicznych w innych krajach ze względu na dodatkowe opłaty celne. Natomiast 19 proc. klientów korzysta jedynie z witryn, które przeliczają ceny na ich lokalną walutę. Jednocześnie 57 proc. konsumentów zrezygnuje z zakupu, "jeśli nie będzie mogła zapłacić za dany produkt/usługę tak, jak lubi".
Według autorów badania "posiadanie jednej platformy, która jest w stanie obsłużyć kupującego w każdym miejscu na świecie oznacza, że łatwo rozwinąć działalność na skalę globalną".
Adyen Retail Report 2023 przeprowadzono między 3 lutego a 1 marca br. wraz z Censuswide na grupie 36 tys. konsumentów, 12 tys. 328 przedsiębiorstw handlowych z 24 państw. W Polsce badanie przeprowadzono na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na 1000 konsumentów.
REKLAMA
- Rośnie eksport żywności. Producenci dostosowują się do gustów zagranicznych odbiorców
- Minister Telus: konsumenci w Polsce otrzymują dobre, niezafałszowane produkty
- Kupujemy to, co pokażą nam influencerzy? "Ogromny wpływ na decyzje konsumenckie"
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA