Trasa S10. Wszystkie odcinki ze Szczecina do Piły z rozstrzygniętymi przetargami

2024-04-08, 14:19

Trasa S10. Wszystkie odcinki ze Szczecina do Piły z rozstrzygniętymi przetargami
Droga S10, o długości około 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Foto: Twitter/GDDKiA

Najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka Recz - Cybowo złożyło konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Kwota za zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej o długości przekraczającej 15 kilometrów to 647 milionów złotych.

To ostatni spośród ośmiu odcinków realizacyjnych S10 Szczecin - Piła, o łącznej długości ponad 113 kilometrów, dla którego został wskazany wykonawca. Na pozostałych odcinkach najkorzystniejsze oferty wybrano w marcu.

Postępowanie na wyłonienie wykonawcy dla odcinka S10 Recz - Cybowo, GDDKiA ogłosiła  pod koniec września ubiegłego roku, a oferty otwarto 21 grudnia 2023 roku. Przy wyborze najkorzystniejszej była brana pod uwagę cena, a także trzy pozacenowe kryteria.

Po wyborze pozostali uczestnicy przetargu mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.

Inwestycja, zapisana w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę.

Budowa rozpocznie się w 2025 r. 

Budowa w terenie powinna rozpocząć się w 2025 roku. Przy sprawnym przebiegu całego procesu kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 roku. 

Trasa rozpocznie się za węzłem drogowym Recz, który powstanie na sąsiednim odcinku i przebiegać będzie na początku na północ od istniejącej drogi krajowej numer 10. Na wschód od Słutowa S10 pobiegnie przy istniejącej DK10. Na połączeniu z drogą powiatową w rejonie Żółwina zlokalizowany będzie węzeł drogowy. Trasa pobiegnie następnie na południe od linii kolejowej przechodząc na północną jej stronę w rejonie Prostyni. Odcinek realizacyjny zakończy się około kilometra za mostem na Drawie przed węzłem drogowym Cybowo. 

W ramach inwestycji przewidziano budowę 14 obiektów mostowych - sześciu wiaduktów, mostu, trzech przejść dolnych dla dużych zwierząt i czterech przejść górnych dla dużych zwierząt. Powstanie również 47 przepustów dla płazów i małych zwierząt.

Trasa Szczecin-Warszawa 

Droga S10, o długości około 410 kilometrów, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.

Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.

W tej chwili kierowcy oprócz odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w województwie zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska w województwie wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód - Toruń Południe w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie około 60 kilometrów.

W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o pozwolenie na budowę został złożony w lipcu, drugi w sierpniu, a trzeci w grudniu ubiegłego roku. Dla czwartego odcinka, drugiej nitki południowej obwodnicy Torunia, w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID. 

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk - Bydgoszcz oraz A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie 2022 roku. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a w lutym tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad  podpisała umowę na rozpoznanie i badanie podłoża z elementami Koncepcji programowej. W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 kilometrów autostrady A1 na odcinku Toruń - Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10 o dodatkowy pas ruchu. 

Na terenie województwa wielkopolskiego, GDDKiA złożyła wnioski o uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka Piła – Wyrzysk oraz dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej