more_horiz
Gospodarka

Modernizacja dworca Warszawa-Zachodnia. Niebawem kolejne duże zmiany w organizacji ruchu

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2022 12:01
Od 22 sierpnia wykonawca modernizacji rozpocznie demontaż starego systemu zarządzania ruchem. Część pociągów będzie kierowana na dworzec Warszawa Gdańska. Utrudnienia potrwają do 3 września.
Od 22 sierpnia część pociągów kursujących dziś przez Warszawę Zachodnią zostanie przekierowana na inne stołeczne dworce
Od 22 sierpnia część pociągów kursujących dziś przez Warszawę Zachodnią zostanie przekierowana na inne stołeczne dworce Foto: Twitter/PKP-PLK

Jak informuje wykonawca modernizacji dworca, od 22 sierpnia rozpocznie się demontaż starego systemu zarządzania ruchem. Potem zamontowane zostaną nowe urządzenia. To wymusza sterowanie ruchem "na telefon", a co za tym idzie, zmniejsza się przepustowość linii. Dziś przez stację Warszawa Zachodnia przejeżdża ponad 700 pociągów na dobę.

Część pociągów kierowana na Warszawę Gdańską

Od 22 sierpnia trzeba będzie tę liczbę zredukować do około 500. A to oznacza, że część pociągów nie przejedzie przez Warszawę Zachodnią. Kolejarze zapowiadają, że większość tych składów pojedzie na dworzec Warszawa Gdańska. Które? Takie informacje będą dostępne na stronach internetowych przewoźników, a także na Portalu Pasażera. Utrudnienia potrwają do 3 września.

Kolejne prace na dworcu

Do wykonania pozostało między innymi zadaszenie pięciu peronów, modernizacja tunelu dla pieszych, instalacja ułatwień dla niepełnosprawnych, a także budowa tramwajowego węzła komunikacyjnego przy dworcu.

W tej chwili zakończenie wszystkich prac jest planowane na przełom 2023 i 2024 roku. To już pewna korekta względem pierwotnego planu, który zakładał udostępnienie całego dworca jeszcze w 2023 roku. Przedstawiciele wykonawcy nie wykluczają dalszych korekt, tłumacząc je nieprzewidzianymi okolicznościami.

Kompleksowa modernizacja

Modernizacja dworca Warszawa Zachodnia jest elementem większego projektu, który zakłada remont całej tak zwanej linii średnicowej. W jego ramach ma też być wyremontowany dworzec Warszawa Wschodnia, a także cała trasa pomiędzy tymi dwoma dworcami.

Linia średnicowa jest jedną z najbardziej uczęszczanych tras kolejowych w Polsce. Jej elementem jest tunel, który przechodzi pod ścisłym centrum stolicy.

Prace na dworcu trwają od 2020 r.

W 2020 roku rozpoczął się remont Warszawy  Zachodniej. Po modernizacji ma to być największy węzeł przesiadkowy w stolicy. Wszystkie perony zyskają nowoczesne zadaszenie, a osoby mające trudności z poruszaniem się zyskają całą niezbędną infrastrukturę. W tej chwili zmodernizowano trzy perony. Trwa budowa nowego układu torowego, łącznie z tunelami, z których będą mogły korzystać Koleje Dużych Prędkości. Wymieniane są tory i rozjazdy. Wszystkie prace odbywają się „pod ruchem”, co oznacza nieco wolniejsze tempo prac. Dzięki temu jednak  pasażerowie cały czas mogą korzystać z dworca.

Koszt przebudowy dworca Warszawa Zachodnia to 2,3 miliarda złotych. Wykonawcą prac jest firma Budimex.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk