more_horiz
Gospodarka

Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej. Gaz-System: mamy komplet decyzji lokalizacyjnych dla gazociągów

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2023 12:18
- Uzyskaliśmy komplet decyzji lokalizacyjnych dla wszystkich gazociągów lądowych w ramach projektu FSRU Gdańsk - poinformował prezes Gaz-Systemu Marcin Chludziński. Dodał, że program zapewni ciągłość dostaw dla odbiorców gazu i rozwój stabilnego rynku.
Gaz-System: inwestycja zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG
Gaz-System: inwestycja zakłada umiejscowienie w rejonie Gdańska pływającej jednostki FSRU zdolnej do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNGFoto: Twitter/port w Kłajpedzie

- Uzyskaliśmy komplet decyzji lokalizacyjnych dla wszystkich gazociągów lądowych w ramach projektu FSRU Gdańsk. Jest to niezwykle ważny krok, który przybliża nas do realizacji inwestycji. Program zapewni ciągłość dostaw dla odbiorców i rozwój stabilnego rynku gazu ziemnego - poinformował prezes Gaz-Systemu Marcin Chludziński.

Gaz-System informował, że planowana rozbudowa krajowego systemu przesyłowego związana z budowa terminala FSRU umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie. Aktualnie prace projektowe obejmują trzy inwestycje: gazociąg Kolnik – Gdańsk o długości ok. 35 km, gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gardeja – Kolnik o długości ok. 86 km, gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gustorzyn - Gardeja (ok. 128 km).

Odbiór i magazynowanie gazu

Jak podaje Gaz-System, umiejscowiona w rejonie Gdańska pływająca jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) będzie zdolna do wyładunku LNG, procesowego składowania i regazyfikacji LNG, a także do świadczenia usług dodatkowych.

Spółka zaznaczyła, że w zależności od przyjętych założeń dotyczących modelu świadczenia usług, w tym między innymi podziału zdolności terminalu na Sloty, w ramach, których świadczone będą usługi regazyfikacji albo usługi regazyfikacji i usługi dodatkowe, terminal FSRU mógłby być przystosowany do prowadzenia regazyfikacji odpowiadającej około 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie.

Gaz-System informował również w listopadzie 2022 r.o podpisaniu umowy z firmą Rambøll Danmark A/S na opracowanie projektu budowlanego infrastruktury morskiej związanej z budową pływającego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej.

Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w latach 2027/2028.

Bezpieczeństwo regionalne

"Inwestycja będzie miała korzystny wpływ na dalszy rozwój efektywnie funkcjonujących rynków gazu ziemnego w regionie, a tym samym – poprzez zapewnienie dostępu do nowych źródeł dostaw gazu - pozyskania gazu na korzystniejszych warunkach cenowych" - podkreślił Gaz-System.

Spółka zwróciła też uwagę, że wraz z zapewnieniem odpowiedniej dywersyfikacji źródeł dostaw gazu zwiększy się konkurencja pomiędzy uczestnikami rynku.

Odbiór skroplonego gazu

Inwestycja zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) oraz stworzenie infrastruktury (stanowiska postojowego wraz z niezbędnym wyposażeniem oraz rurociągu podmorskiego), która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego.

Terminal FSRU będzie przystosowany do regazyfikacji ok. 6,1 mld m. sześć. paliwa gazowego rocznie. Dodatkowo zakładana jest możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych - w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.

W ramach programu FRSU rozbudowany zostanie także krajowy system przesyłowy, co umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do klientów w Polsce i w regionie. Inwestycje lądowe obejmują trzy odcinki: gazociąg Kolnik - Gdańsk o długości ok. 35 km gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km gazociąg Gustorzyn - Wicko, odcinek Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.

Czytaj także:

PAP/ISB/PR24.pl/mk