Jaka była sprzedaż detaliczna w czerwcu? GUS podał nowe dane
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2023 r. spadła o 4,7 proc. w ujęciu rocznym (rdr), a w ujęciu miesięcznym (mdm) wzrosła o 0,9 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 2,1 proc. rdr.
2023-07-21, 10:08
Konsensus rynkowy wynosił 4,7 proc. spadku rdr (sprzedaż w cenach stałych).
"Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 4,7 proc. (wobec wzrostu o 3,2 proc. w czerwcu 2022 r.). W porównaniu z majem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 0,9 proc.. W okresie styczeń-czerwiec2 2023 r. sprzedaż zmalała rdr o 5,7 proc. (w 2022 r. wzrost o 9,1 proc.)" - czytamy w komunikacie.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2023 r. była o 0,6 proc. wyższa w porównaniu z majem br.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w czerwcu była wyższa niż przed rokiem o 2,1 proc. i o 0,6 proc. mdm, podano także.
REKLAMA
"W czerwcu 2023 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) r/r odnotowano we wszystkich prezentowanych grupach z wyjątkiem grupy "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny", w której sprzedaż utrzymała się na poziomie poprzedniego roku" - czytamy dalej.
Udział e-handlu
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) spadł do 7,7 proc. w czerwcu br. z 8,5 proc. przed miesiącem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet spadła o 8,9 proc. w ujęciu miesięcznym.
"W czerwcu w porównaniu z majem 2023 r. notowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 8,9 proc.). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży 'ogółem' zmniejszył się z 8,5 proc. w maju 2023 r. do 7,7 proc. w czerwcu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: 'tekstylia, odzież, obuwie' (z 22,6 proc. przed miesiącem do 16,9 proc.), 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (odpowiednio z 22,2 proc. do 21,2 proc.) oraz 'meble, rtv, agd' (z 15,1 proc. do 14,4 proc.)" - czytamy w komunikacie.
Oceny koniunktury zbliżone do ub. miesiąca
W lipcu w większości obszarów gospodarki wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury kształtuje się na poziomie zbliżonym do ub. miesiąca, tylko w przetwórstwie przemysłowym jest on na niższym poziomie, a w budownictwie na nieco wyższym - podał także Główny Urząd Statystyczny.
REKLAMA
Wskaźnik we wszystkich obszarach, poza handlem detalicznym, znajduje się poniżej średniej długookresowej. W większości badanych obszarów sygnalizuje się brak zmian zarówno w przypadku składowych "diagnostycznych", jak i "prognostycznych".
- Eksperci: powoli ale stale rośnie optymizm polskich konsumentów
- Płace rosną szybciej niż inflacja
- Kiedy nastąpi ponowny wzrost konsumpcji? Analitycy PKO BP wskazują termin
IAR/PAP/ISBnews/PR24.pl/mk
REKLAMA