Z edukacją ekonomiczną Polaków nie jest najlepiej. Jak to zmienić?
Jak wynika z badań OECD, wskaźnik poziomu edukacji finansowej dla Polski był jednym z najniższych wśród 14 badanych krajów. Odpowiedzią na ten niepokojący trend ma być m.in. platforma edukacji finansowej i cyfrowej Kapitalni.org, która ma zmotywować Polaków do podnoszenia wiedzy.
2015-07-31, 10:00
Posłuchaj
- Wiele osób na rynku finansowym popada w tarapaty ze względu na to, że podejmuje złe decyzje zakupowe, a te z kolei wynikają z niskiego poziomu edukacji finansowej, co zresztą jest potwierdzone przez badania OECD - mówi Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający Wonga.com. – Skuteczna edukacja finansowa musi być powiązana z momentem decyzji zakupowej klienta. Muszą być również bardzo konkretne korzyści z zaangażowania się w taką decyzję finansową – dodaje.
Metoda marchewki
Program „Kapitalni.org" jest dostępny nie tylko dla zarejestrowanych użytkowników Wonga.com, ale każdego, kto ma ochotę zdobywać wiedzę.
- W serwisie prezentujemy kursy wideo traktujące o najważniejszych kwestiach związanych z bezpieczeństwem finansowym: m.in. o oszczędzaniu, pożyczaniu pieniędzy. Jeżeli ktoś taki kurs zrobi i zda pomyślnie test, dostanie lepsze warunki pożyczki, o którą wnioskuje – wyjaśnia działanie programu gość radiowej Jedynki.
Nawet jeśli mamy wiedzę, często jej nie wykorzystujemy
Jak podkreśla Marcin Borowiecki, często tak jest, że Polacy wiedzą o pewnych kwestiach związanych z finansami, ale tej wiedzy nie wykorzystują.
Jako przykład podaje Biura Informacji Kredytowej, zdziałania których zdajemy sobie sprawę, ale to wcale nie oznacza, że jesteśmy bardziej skłonni spłacać swoje pożyczki na czas, żeby do bazy BIK nie trafić.
Błażej Prośniewski, awi