W Polsce brakuje mostów: rząd chce wybudować 22 nowe przeprawy

2018-05-22, 18:34

W Polsce brakuje mostów: rząd chce wybudować 22 nowe przeprawy
Premier Mateusz Morawiecki (P), minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (2L) i minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński (L) podczas konferencji prasowej po posiedzeniu rządu w siedzibie KPRM, 22 bm. w Warszawie. . Foto: ) PAP/Tomasz Gzell

Rząd uruchamia nowy program infrastrukturalny. Po drogach i autostradach przyszła kolej na mosty – premier Mateusz Morawiecki oraz resort infrastruktury zapowiada wybudowanie 22 nowych przepraw przez rzeki w ramach programu Mosty plus kosztem 2,3 mld zł. Budowy mają być sfinansowane w 80 procentach ze specjalnego funduszu centralnego, resztę dopłacą samorządy.

Posłuchaj

Według wstępnego planu, rząd planuje budowę 22 przepraw. Dotyczą one Wisły, Warty, Narwi czy Pilicy. Lista jest jednak otwarta i samorządy mogą zgłaszać swoje propozycje inwestycji zabezpieczając część ich potencjalnego finansowania - tłumaczył minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński./IAR/.
+
Dodaj do playlisty

 - Rząd przygotował program budowy 22 mostów m.in. na Wiśle, Odrze, Bugu, Pilicy i Warcie, w miejscach, gdzie są długie odcinki rzek bez mostów - poinformował we wtorek podczas konferencji prasowej po posiedzeniu Rady Ministrów premier Mateusz Morawiecki.

Powstanie fundusz dróg lokalnych na mosty

Premier zapowiedział powstanie jesienią funduszu dróg lokalnych, z którego będzie dofinansowywana budowa 22 mostów w całej Polsce.

W ramach funduszu jeszcze w tym roku znajdą się środki na prace projektowe, a w kolejnych kilku latach na rozpoczęcie budowy mostów. "W porównaniu do ostatnich kilkudziesięciu lat będzie to największy program budowy mostów w Rzeczpospolitej" - podkreślił premier.

Mosty są szczególnie potrzebne w mniejszych miejscowościach

Zaznaczył, że Polska ma piękne tradycje i znakomitych inżynierów specjalizujących się w sztuce budowy mostów. "My chcemy budować mosty również po to, żeby przede wszystkim łączyć Polskę (...), chcemy tworzyć szanse do rozwoju dla mniejszych ośrodków, dla ośrodków powiatowych. A tutaj mosty są w szczególności potrzebne" - podkreślił.

Dodał, że przez poprzednie 25 lat mieliśmy do czynienia z rozwojem niezrównoważonym, gdzie wielkie aglomeracje rozwijały się szybciej. (PAP)

Mosty plus będą dofinansowana w 80 proc. z budżetu, resztę mają dopłacić samorządy

Budowa mostów w ramach programu "Mosty plus" będzie dofinansowana w 80 proc., a minimalny wkład własny samorządów wyniesie 20-25 proc. - tak stronę finansową programu opisał minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

− Zakładamy dofinansowanie w wysokości do 80 proc., zarówno do dokumentacji, jak i samej inwestycji - mówił. "Zakładamy minimalny wkład własny w wysokości 20-25 proc." - dodał.

Minister dodał, że pierwszą lokalizację poznamy w najbliższą środę, program rozpisany jest na 7 lat do 2025 r.

Mosty w 9 województwach, koszt 2,3 mld zł

Szacowany koszt priorytetowych przepraw mostowych w ramach programu Mosty plus to 2,3 mld zł. Te projekty znajdują się w 9 województwach na ośmiu rzekach - powiedział we wtorek szef MIiR Jerzy Kwieciński.

− Wspólnie w ekspertami rekomendujemy już w tej chwili 20 priorytetowych przepraw mostowych w naszym kraju. Szacowany koszt tych inwestycji (...) to 2,3 mld zł. Te projekty znajdują się w 9 województwach na 8 rzekach" - powiedział.

Ekspert: mosty ważnym elementem sieci dróg lokalnych

Przygotowany przez rząd program budowy mostów dla regionów ma być ważnym elementem rozwoju sieci dróg samorządowych - ocenił w przesłanym PAP komentarzu wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski.

− Bardzo pozytywnie oceniam wcześniejszą zapowiedź premiera powrotu do pomocy państwa w zakresie rozwoju sieci dróg samorządom i utworzenia jesienią funduszu zasilonego kwotą co najmniej 5 mld zł. Budowa mostów ma być zaś jego bardzo ważnym elementem" - stwierdził Furgalski.

Stan dróg samorządowych w opłakanym stanie

Jego zdaniem stan dróg samorządowych jest fatalny. Stan mostów, kładek wiaduktów czy przepustów także.

"Nawet nie do końca wiemy, ile tych obiektów jest na sieci drogowej. Każde więc wsparcie ze strony państwa będzie przydatne. Kilkanaście lat temu specjaliści z Japonii zajmujący się infrastrukturą drogową określili Polskę jako kraj wyspiarski tak duży deficyt mostów zauważyli" - dodaje ekspert.

Nadal na wielu polskich rzekach nie mosty ale…przeprawy promowe

Przypomina on, że obecnie na aż 18 rzekach, w tym tak dużych jak Wisła, Odra czy Bug zamiast przepraw mostowych funkcjonuje kilkadziesiąt przepraw promowych, które zależne są od warunków pogodowych czy pory dnia.

Potrzebne są też małe, lokalne przeprawy rzeczne

"Potrzebujemy zatem nie tylko dużych i drogich obiektów, które mają przykładowo obsługiwać aglomerację warszawską, ale szeregu małych przepraw, które posklejają rozerwane tkanki gminne czy powiatowe" - uważa Furgalski.

Trzy rekomendacje przepraw na Wiśle w woj. mazowieckim

W województwie mazowieckim są trzy rekomendowane inwestycje na Wiśle: "pomiędzy Dęblinem a Górą Kalwarią, w okolicach Kozienic i Maciejowic (...), pomiędzy Górą Kalwarią a Warszawą - w okolicach Konstancina Jeziorny i Otwocka, Karczewa; dalej na Wiśle pomiędzy Warszawą a Nowym Dworem Mazowieckim na wysokości Jabłonny i Łomianek" - wymienił szef resortu inwestycji i rozwoju.

Jedna przeprawa na Bugu

Na Bugu planowany jest most między Tonkielami i Nurem. "Konkretnie jest to pomiędzy gminami Perlejewo i Jabłonna Lacka" - zaznaczył.

W woj. mazowieckim na Bugu planowana jest przeprawa między Wyszkowem a Serockiem, stanowiąca połączenie gmin Dąbrówka i Somianka; na rzece Narwi przeprawa ma powstać między Różanem a Pułtuskiem (dokładnie między gminami Szelków i Obryte).

"Dalej mamy na Wiśle jeszcze przeprawę mostową pomiędzy Nowym Dworem Mazowieckim a Wyszogrodem - pomiędzy gminami Czerwińsk nad Wisłą i Leoncinem" - powiedział.

Dwie nowe przeprawy na Odrze

Na Odrze rekomendowana jest przeprawa mostowa pomiędzy Raciborzem i Kędzierzynem Koźle (konkretnie pomiędzy gminami Rudnik i Nędza), w woj. dolnośląskim most ma połączyć Wrocław i Ciechanów na wysokości Obornik Śląskich - utworzy połączenie z gminą Miękinia - wskazał Kwieciński.

Przeprawa na Odrze ma powstać także między Ciechanowem i Głogowem; ma to być połączenie w okolicach Bełcza Wielkiego pomiędzy gminami Pęcław i Niechlów. Kolejna przeprawa zostanie wybudowana "na Odrze w Lubuskiem pomiędzy Zieloną Górą i Krosnem Odrzańskim" - mówił minister, dodając, że będzie to połączenie między gminami Sulechów i Czerwieńsk".

Kilka przepraw na Warcie

Inne rekomendowane inwestycje znajdują się na Warcie w Lubuskiem pomiędzy Międzychodem a Santokiem na wysokości miejscowości Przytoczna.

Nna Warcie w woj. wielkopolskim ma powstać także przeprawa pomiędzy Kołem i Koninem w okolicach Konina pomiędzy gminami Krzymów i Kramsk, przeprawa między Koninem i Śremem - między gminami Żerków i Miłosław.

"Kolejna przeprawa na Warcie w Wielkopolskim pomiędzy Śremem i Poznaniem na wysokości Brodnicy" - wskazał szef MIiR.

Także na Warcie powstanie przeprawa pomiędzy Obornikami i Wronkami - dokładnie pomiędzy Obornikami a Obrzyckiem.

Most na Sanie na wysokości miejscowości Jarosław

Z kolei w Podkarpackiem most ma powstać na Sanie pomiędzy Jarosławiem i Leżajskiem na wysokości miejscowości Jarosław.

Przeprawy przez Noteć i Pilicę

Przeprawa mostowa planowana jest również na Noteci w woj. wielkopolskim na odcinku pomiędzy Czarnkowem i Wieleniem - między gminami Czarnków i Lubasz.

Na Pilicy w Łódzkiem most ma powstać między Przedbórzem i Sulejowem - dokładnie pomiędzy gminami Aleksandrów i Ręczno.

 

Kolejne przeprawa na Wiśle między Kazimierzem Dolnym a Janowcem

"I na Wiśle w woj. lubelskim koło Kazimierza Dolnego pomiędzy gminami Kazimierz Dolny - Janowiec" - powiedział Kwieciński.

NRG, na podstawie PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej