Dobre, bo chrupkie. Dźwięk przy jedzeniu ma spore znaczenie
Z posypką czy bez, a może jeszcze lepiej chrupkie z natury? Myślimy o tym kupując kanapki, ciasta i inne smakołyki. Wybieramy tak, aby chrupały, bo jak chrupie, to sprawia wrażenie, że jest świeże - mówi Agata Marzec z Wydziału Nauk o Żywności Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
2018-07-07, 13:29
Posłuchaj
- Wrażenia słuchowe są szczególnie ważne w produktach kruchych, bo one wskazują na to, czy produkt jest świeży, czy nie ma oznak zmiany wilgotności. W przypadku produktów kruchych jak herbatniki zmiana wilgotności świadczy o pogorszeniu jakości - wskazuje ekspertka.
Producenci coraz bardziej interesują się badaniami laboratoryjnymi nad chrupkością żywności poprzez ocenę emisji akustycznej.
- Firmy są zainteresowane, bo ocena sensoryczna kruchości czy chrupkości trwa długo, a tym sposobem możemy szybko ocenić chrupkość produktu - dodaje Agata Marzec.
Jak zaskoczyć klientów
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności mówi, że warunki dzisiejszego rynku skłaniają producentów, by dbali nie tylko o walory zdrowotne żywności, ale też o jej smak, zapach i inne walory, tak, by była ona atrakcyjna dla konsumentów. Dodaje, że nic więc w tym dziwnego, że firmy przywiązują też uwagę do akustyki.
REKLAMA
A wrażenia słuchowe, odbierane w czasie chrupania ciastka lub kanapki, są badane w określonym przedziale częstotliwości. Agata Marzec mówi, że w badaniach żywności jest sprawdzana częstotliwość od 0,1 do 18 kilohertzów.
Andrzej Gantner wskazuje, że producenci coraz chętniej szukają rozwiązań nietypowych, zaskakujących dla konsumentów, takich jak na przykład lody o czarnym kolorze albo o słono-karmelowym smaku.
- To wielkie wyzwanie przed działami rozwoju firm - podkreśla.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Dariusz Kwiatkowski, md
REKLAMA
REKLAMA