Polacy coraz częściej zmieniają pracę: dla zarobku i poprawy kompetencji

W Polsce coraz częściej to praca szuka człowieka – brak pracowników na rynku sprawia, że coraz więcej Polaków zmienia firmę, szukając wyższych zarobków.

2018-10-08, 20:15

Polacy coraz częściej zmieniają pracę: dla zarobku i poprawy kompetencji
W Polsce rośnie poziom rotacji pracowników - głównie z powodu wynagrodzeń i potrzeby rozwoju zawodowego, tak wynika z najnowszego badania Monitor Rynku Pracy. . Foto: shutterstock

Posłuchaj

Średni czas poszukiwania pracy zmalał do 2 miesięcy. Dlaczego pracownicy zmieniają pracę, wyjaśnia w radiowej Jedynce mówi Mateusz Żydek z Randstad Polska. /Tomasz Matusiak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Średni czas szukania nowego pracodawcy zmniejszył się do dwóch miesięcy.

W Polsce rośnie poziom rotacji pracowników - głównie z powodu wynagrodzeń i potrzeby rozwoju zawodowego, tak wynika z  najnowszego badania Monitor Rynku Pracy.

Według najnowszych badań, ostatnie półrocze charakteryzuje się wyższym poziomem rotacji na rynku pracy.

Jedna czwarta badanych zmieniła w ostatnim półroczu pracę

− 24 proc. badanych zadeklarowało, że zmieniło pracę w ciągu ostatnich 6 miesięcy - najczęściej byli wśród nich pracownicy z północy Polski, mówi Mateusz Żydek z Randstad Polska.

REKLAMA

Jak tłumaczy, o 5 proc. wzrósł odsetek pracowników, którzy zmienili miejsce pracy, i to może wynikać z okresu w którym przeprowadzono badania – gdy po sezonie wakacyjnym pracownicy chcieli znaleźć bardziej pewne, nie sezonowe, zatrudnienie.

Dwie główne przyczyny zmiany pracy

Ekspert wskazuje na dwie przyczyny zmiany pracy: podniesienie wynagrodzenia oraz chęć rozwoju zawodowego.

− Wciąż pracownicy liczą na wzrost wynagrodzenia i rozwój zawodowy poprzez zmianę pracy, nie sięgając po możliwości, które daje obecna praca, mówi gość radiowej Jedynki.

Istotę rozwoju pracowników podkreśla Łukasz Komuda, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.

REKLAMA

Poprawa kompetencji słabo dostępna

Jak wyjaśnia, co trzecia badana osoba nie ma dostępu do zwiększenia swoich kompetencji, blisko połowa nie robi tego we własnym zakresie.

Poprawiając kompetencje pracowników pracodawca działa na swoją korzyść

Tymczasem, w dobie braku pracowników, dla pracodawców byłby to czynnik, dzięki któremu mogliby wygrywać wyścig po pracowników, podkreśla ekspert.

I jednocześnie dodaje, że pracodawca nie będzie szkolił pracowników z kompetencji ogólnych, ale takich, jakie przydają mu się we własnej firmie.

Niski poziom bezrobocia ułatwia decyzje o zmianie pracy

− Niski poziom bezrobocia również może mieć wpływ na decyzje pracowników o zmianie pracy, mówi Łukasz Kozłowski, Federacja Przedsiębiorców Polskich,

REKLAMA

Jak tłumaczy, rekordowo niskie bezrobocie rodzi poczucie bezpieczeństwa wśród pracowników oraz daje mu poczucie szerokich możliwości własnego rozwoju.

Przeprowadzone Badanie pokazuje, że 80 proc. Polaków docenia znaczenie, jakie w miejscu pracy odgrywa doświadczenie pracowników powyżej 50 roku życia, ale pracuje z nimi zaledwie 7 na 10 respondentów i w większości firm są oni raczej rzadkością.

Tomasz Matusiak, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej