Przekop Mierzei Wiślanej. Prezydent: będzie służyć przemysłowi, biznesowi i turystyce

2020-05-05, 06:00

Przekop Mierzei Wiślanej. Prezydent: będzie służyć przemysłowi, biznesowi i turystyce
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Twitter/Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

W opinii prezydenta Andrzeja Dudy przekop Mierzei Wiślanej – jeden z głównych projektów rządu PiS – przyniesie wiele korzyści. Prezydent stwierdził, że podpisując ustawę o przekopie uważał, iż będzie służyć rozwojowi Pomorza oraz Warmii i Mazur, przemysłowi portowemu i transportowemu, biznesowi i turystyce.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma powstać w miejscowości Nowy Świat, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską, na terenie gminy Sztutowo. Będzie mieć ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostkom o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 m i szerokości 20 m.

"Polska musi być niezależna od kaprysów sąsiada"

Inwestycja ma zakończyć się do 2022 roku i oprócz szans rozwojowych dla znacznej części kraju, ma także przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa państwa. Odwiedzając Pomorze w czerwcu 2017 roku, Prezydent RP stwierdził: "chodzi tu zasadę zrównoważonego rozwoju, która jest prawem obywatelskim zapisanym w konstytucji. Stąd przekop Mierzei Wiślanej ma w pewien sposób ugruntowanie w ustawie zasadniczej".


Powiązany Artykuł

mierzeja wiślana 1200 free.jpg
Na przekopie Mierzei Wiślanej zyska region i będą nowe miejsca pracy

Wówczas też prof. Przemysław Żurawski vel Grajewski, jeden z doradców Prezydenta RP, powiedział: "To bardzo słuszna decyzja. Uważam, że nie można opierać żeglugi zarówno do jak i z portów polskich w Zalewie Wiślanym na wyłącznie prawnej podstawie w relacjach z Rosją. Rosja nie słynie z dotrzymywania traktatów i ma możliwość manewrowania stosownie do swych potrzeb politycznych, zamykając lub otwierając szlaki wodne. W związku z tym rozwiązanie takiej sytuacji musi mieć charakter nie prawny, a infrastrukturalny. Polska musi być uniezależniona od kaprysów polityki rosyjskiej w tym zakresie."

Warto w tym miejscu przypomnieć, że jedyne, bezpośrednie naturalne przejście wodne z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany znajduje się po rosyjskiej części akwenu i jest praktycznie niedostępne dla polskich jednostek.


Powiązany Artykuł

tvp mierzeja wiślana free screen przekop 1200.jpg
Rusza największa polska inwestycja morska: kanał przez Mierzeję Wiślaną

W dobie epidemii prace trwają bez zakłóceń

Przygotowanie inwestycji wymagało wielu zmian w prawie. Sama idea nie budziła większych wątpliwości w parlamencie – Sejm przyjął specustawę o przekopie Mierzei Wiślanej zdecydowaną większością głosów, zaledwie 9 posłów było przeciw, a 18 wstrzymało się. Wszystkie regulacje zostały zaakceptowane przez prezydenta Andrzeja Dudę, który  podpisał ten akt prawny w kwietniu 2017 roku.

Rok później – po nowelizacji ustawy Prawo wodne – Sejm zmuszony był do znowelizowania ustawy "przekopowej", która trafiła na biurko prezydenta w lipcu 2018 roku.

Dzisiaj – mimo epidemii koronawirusa – przekop przez Mierzeję Wiślaną nie jest zagrożony. Jak zapewnia minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk prace trwają bez zakłóceń.

Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej pytany o możliwą weryfikację planów inwestycyjnych sięgających 44 mld zł w związku z obecną sytuacją w kraju przyznał, że taka musi nastąpić. Zwrócił jednak uwagę, że planowane w tej kwocie inwestycje będą wpływać na podniesienie możliwości gospodarczych państwa. W ich ramach planowana jest m.in. budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni, Portu Centralnego w Gdańsku oraz terminala kontenerowego w Świnoujściu.

 PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS


Polecane

Wróć do strony głównej