Smartfon jako portfel. W Polsce rośnie liczba i wartość płatności mobilnych

Polacy pokochali płacenie smartfonem. Na koniec września 2020 r., czyli niecałe 4 lata po wejściu tej technologii do Polski, klienci banków w naszym kraju mieli już 4,386 mln aktywnych kart w systemach płatności mobilnych.

2021-01-22, 12:11

Smartfon jako portfel. W Polsce rośnie liczba i wartość płatności mobilnych
zdjęcie ilustracyjne. Foto: leungchopan/Shutterstock.com

Wartość transakcji zrealizowanych przez Polaków zbliżeniowo za pomocą smartfona w III kwartale 2020 r. wyniosła 89,4 mln zł. Oznacza to, że średnio każdego dnia w kraju wartość płatności zbliżeniowych wynosi prawie 1 mln zł.


Powiązany Artykuł

e-handel free 1200 pix.jpg
Finanse coraz bardziej cyfrowe. Rosną elektroniczne płatności i e-handel

Z najbardziej popularnego systemu korzystają już klienci 30 banków oraz SKOK-ów

Z najpopularniejszego systemu Google Pay mogą już korzystać klienci 30 banków w Polsce, a od stycznia 2021 r. również osoby posiadające konta i karty w SKOK-ach.


Powiązany Artykuł

babcia senior internet komputer technologie 1200.jpg
E-handel, porady lekarskie, pomoc pracownikom. Kluczowa rola internetu w dobie pandemii



W Polsce działają też inne aplikacje, takie jak: Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, a także własne aplikacje bankowe - jak PeoPay banku Pekao SA czy IKO banku PKO BP.

Wszystkie działają na podstawie technologii HCE (ang. Host Card Emulation) pozwalającej na szybkie płatności zbliżeniowe, nawet gdy nie ma dostępu do internetu.

REKLAMA

Rośnie wartość płatności dokonywanych smartfonem

Z danych zebranych przez portal cashless.pl wynika, że w okresie lipiec-wrzesień 2020 klienci banków z Polski zrealizowali w tych systemach płatności na kwotę o 39 mln zł większą niż w III kwartale 2019 i o ponad 28 mln zł większą niż w II kwartale 2020 r.

Liczba kart płatniczych dodanych do wirtualnych portfeli wzrosła w ostatnim roku o 2 mln. Oznacza to, że w porównaniu z okresem przed pandemią wartość płatności dokonywanych za pomocą smartfona wzrosła o ponad 40 proc.

Najbardziej popularnym wirtualnym portfelem jest Google Pay, jeden z globalnych standardów płatności mobilnych, który działa z kartami debetowymi i kredytowymi. Google Pay umożliwia wypłacanie gotówki z bankomatów zbliżeniowych oraz płatności w sklepach, internecie i aplikacjach. Oferuje również liczne zniżki.

Od 19 stycznia smartfonem mogą płacić klienci SKOK-ów

19 stycznia 2021 do grona instytucji finansowych korzystających z aplikacji dołączył sektor SKOK.

- Technologia w zakresie świadczenia usług finansowych coraz bardziej przyśpiesza, zmiany nabrały szczególnego tempa w związku z pandemią. W tym cyfrowym wyścigu bierzemy udział już od wielu lat i nadal nie pozostajemy bierni. Tak jak niegdyś wdrożyliśmy system bankowości internetowej (e-skok) oraz aplikację mobilną (mSKOK), tak teraz wykonujemy kolejny skok do przodu - udostępniamy naszym członkom usługę GooglePay (GPay) - powiedział Rafał Matusiak, prezes Kasy Krajowej SKOK.


Powiązany Artykuł

smartfon_grupa_1200_Akhenaton Images.jpg
Nowy smartfon? Zanim kupisz - zresetuj stary



Rafał Matusiak wyjaśnił, że wszystko, co niezbędne, aby skorzystać z tej nowej technologii, to karta płatnicza, którą wydaje SKOK, i smartfon z systemem Android. Karta zostaje przeniesiona z materialnej formy plastikowej do wirtualnego kodu w telefonie.

- Odpowiednie systemy czuwają nad bezpieczeństwem takiej operacji. I robiąc zakupy, np. w sklepie, możemy do terminala płatniczego zbliżyć smartfon, a nie kartę. Efekt jest ten sam - dokonanie płatności - podkreślił Rafał Matusiak i dodał: - GPay to kolejny etap cyfrowej rewolucji, który mamy za sobą, ale już myślimy o kolejnych krokach, mówi prezes SKOK.

Bankowość mobilna w Polsce ma już długą historię. Jak opisał to portal bankier.pl w 2015 r., pierwsze próby "bankowania" przez telefon podjęto już w 1999 r. W 2000 r. mBank i WBK wprowadziły bankowość mobilną opartą o WAP, w 2002 powstała pierwsza aplikacja SIM Toolkit "Płacę SMSem" w Inteligo, a w 2004 - pierwsza aplikacja mobilna napisana w języku java: R-Mobile Raifeissen Banku. Na koniec 2012 r. z aplikacji mobilnych korzystało już 1,2 mln klientów banków komercyjnych, a w 2015 r. liczba mobilnych klientów przekroczyła 4 mln.

Mat. Prasowy, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej