Realizacja drogi ekspresowej S19. Podpisano umowę na budowę nowego odcinka trasy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na realizację odcinka drogi S19 z Kuźnicy do Sokółki.
2021-03-12, 11:55
To "geograficznie" pierwszy odcinek trasy S19, ponieważ zgodnie z kilometrażem "eska" liczona jest właśnie od granicy Polski i Białorusi w Kuźnicy. W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury powiedział, że podpisanie umowy na budowę nowego odcinka drogi ekspresowej jest dowodem na to, że trasa zgodnie z wcześniejszymi obietnicami powstanie do 2025 roku.
Powiązany Artykuł
GDDKiA przedstawiła plan mniejszych inwestycji na 2021 rok
Doga ważna dla całego państwa
Przygotowania do inwestycji trwały kilka lat. We wrześniu zeszłego roku otwarto oferty złożone w przetargu na wykonanie tego fragmentu trasy. Wpłynęło wtedy siedem ofert, z których najtańszą złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR z Zawiercia – 448,95 milionów złotych, czyli ponad 28 milionów złotych za kilometr.
Podpisanie umowy nie oznacza jeszcze rozpoczęcia prac. Wykonawca najpierw będzie musiał zaprojektować inwestycję, a dopiero potem będzie mógł rozpocząć zasadnicze prace. Z reguły prace projektowe trwają około roku. Oznacza to, że "pierwsza łopata" zostanie wbita w 2022 roku, a inwestycja, tak jak zapowiadał minister Andrzej Adamczyk powinna się zakończyć w 2025 roku.
REKLAMA
Plan obejmuje budowę odcinka drogi krajowej od samego przejścia granicznego do węzła Kuźnica - to ponad 5 kilometrów oraz odcinka drogi ekspresowej S19 - od węzła Kuźnica do węzła Sokółka Północ – to ponad 10 kilometrów. Całość od północy omija miasto, dzięki czemu wyprowadzony zostanie z Kuźnicy ruch tranzytowy z i do przejścia granicznego.
Jaki typ drogi wybrano ?
Droga ekspresowa S19 będzie trasą dwujezdniową - po dwa pasy w obu kierunkach i przystosowana do ciężkiego ruchu. To ważne ze względu na sąsiedztwo przejścia granicznego w Kuźnicy i , co za tym idzie, planowanym dużym natężeniem ruchu tranzytowego.
Przy samym przejściu granicznym zaplanowano sześć pasów ruchu - dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton cementowy czy nawierzchnia asfaltowa wybierze już sam wykonawca.
REKLAMA
Generalna dyrekcja Dróg Krajowych, która jest inwestorem, przewidziała też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych. Na kierunku wjazdowym do Polski – MOP Popławce, na kierunku wyjazdowym – MOP Wojnowce. Na MOP-ie wyjazdowym z Polski przewidziano aż 827 stanowisk postojowych dla samochodów ciężarowych, umożliwiając oczekiwanie na odprawę graniczną oraz 210 stanowisk dla aut osobowych.
Powiązany Artykuł
Jaki był rok 2020 w budowie dróg i autostrad?
Ile węzłów drogowych na S19 ?
Na ekspresowej części inwestycji powstaną dwa węzły: Kuźnica – na tym węźle istniejąca obecnie droga krajowa nr 19 (docelowo - droga wojewódzka) będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. Węzeł obsłuży relacje Kuźnica - Sokółka oraz Kuźnica - Białystok.
Drugi węzeł, to Sokółka Północ – istniejąca droga krajowa 19 będzie krzyżować się na tym węźle z drogą ekspresową S19. Węzeł obsłuży relację Kuźnica - Sokółka. Zadanie obejmować będzie również budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym mostu nad rzeką Łosośna oraz jednego wiaduktu kolejowego.
Ile kilometrów nowej trasy ?
Trasa S19 będzie miała w sumie około 570 kilometrów długości. Przejście graniczne w Kuźnicy będzie jej początkiem, natomiast koniec usytuowany jest w przy granicy ze Słowacją – w Barwinku. W budowie znajduje się ponad 200 kilometrów drogi. Gotowe są odcinki o długości przekraczającej 30 kilometrów.
REKLAMA
Poza odcinkiem Kuźnica – Sokółka droga S19 stanowi fragment międzynarodowej trasy Via Carpatia.
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA