X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Samochody kolekcjonerskie. Ekskluzywne hobby czy droga do bogactwa?

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2021 13:49
Rynek klasycznych samochodów radził sobie lepiej niż kolekcje takie jak monety i znaczki w ciągu ostatniej dekady, a także pobił szeroki indeks giełdowy. Historic Automobile Group International (HAGI) śledzi rynek samochodów kolekcjonerskich za pomocą kilku indeksów. Jego najszerszym indeksem jest HAGI Top Index, który zawiera zabytkowe samochody kolekcjonerskie Porsche, Ferrari, Bugatti, Alfa Romeo i innych marek. Top Index wzrósł o 33,78 proc. w roku 2019 i o ponad 500 proc. w przeciągu poprzednich 10 lat. W tym samym okresie amerykański indeks S&P 500 wzrósł o 30,5 proc.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/LDarko

Samochody o znaczeniu historycznym - takie, które były pionierami nowej technologii lub podniosły poprzeczkę oczekiwań konsumentów - mogą stać się obiektami kolekcjonerskimi, zwłaszcza jeśli są rzadkie i piękne.

Czytaj także:
shutt esport 1200.jpg
Branża eSportowa rośnie w siłę. Biznes i dobra zabawa w jednym

Historia wyścigów dodaje samochodowi powabu, podobnie jak powiązanie z szanowanym projektantem, zawodnikiem lub konstruktorem, takim jak Raymond Loewy czy Carroll Shelby. Wcześniejsze posiadanie samochodu przez gwiazdy może również pomóc, zwłaszcza jeśli dana osoba jest związana z samochodami, jak np. Steve McQueen, Paul Newman lub James Garner. Najdroższe samochody kolekcjonerskie łączą w sobie te cechy.

Infographic: The Luxury Assets Soaring In Value | Statista You will find more infographics at Statista

W górnym segmencie rynku klasycznych samochodów - tych sprzedawanych za ponad milion dolarów - można znaleźć stosunkowo mało znane starsze marki, takie jak Hispano-Suiza i Delahaye, jak również nazwy, które są nadal dobrze znane, takie jak Rolls-Royce i Jaguar. Nawet marki, które nie są znane z wysokiej klasy egzotyki, mogą stać się kolekcjonerskie: Piękny model Toyoty (TM) 2000GT, zbudowany w latach 1967-1970, może osiągnąć cenę ponad miliona dolarów na aukcji. Packard Twelve 1108 Dietrich z 1934 roku został sprzedany za 3,6 miliona dolarów na początku tego roku, a McLaren F1 z 1998 roku za 13,75 miliona dolarów - podaje portal Investopedia.


Rekordowe ceny

Trudno to jednoznacznie stwierdzić, które samochody można zaliczyć do grona kolekcjonerskich. Gusta zmieniają się wraz z upływem czasu, sprzedaż prywatna jest trudna do prześledzenia, a najwyższa półka rynku kolekcjonerskiego skupia się na niezwykle rzadkich samochodach z różną historią. Lista transakcji, które przekroczyły 30 milionów dolarów w dolarach skorygowanych o inflację, jest jednak bardzo krótka.

Infographic: The Official Cars Of State Leaders | Statista You will find more infographics at Statista

W 2014 roku brytyjski dom aukcyjny Bonhams sprzedał Ferrari 250 GTO z 1962 roku za 38,1 mln dolarów, co jest najwyższą potwierdzoną i opublikowaną ceną, jaką kiedykolwiek zapłacono za samochód.

Czytaj także:
shutt facebook 1200.jpg
Twoje dane są cenne. Sprawdź, ile jesteś wart dla portali społecznościowych

Samochód wyścigowy był prowadzony przez legendarnego kierowcę Stirlinga Mossa u szczytu jego kariery. (Inny 250 GTO podobno przekroczył 50 milionów dolarów w prywatnej sprzedaży). W 2010 roku Mullin Automotive Museum zakupiło jeden z czterech obrzydliwie pięknych Bugatti 57SC Atlantic, jakie kiedykolwiek zbudowano, za kwotę, którą osoba wtajemniczona opisała jako między 30 a 40 milionów dolarów. W 2013 roku Mercedes-Benz W196 Silver Arrow z 1954 roku - jedyny samochód tego typu, który nie znajduje się w muzeum - został sprzedany na aukcji w Wielkiej Brytanii za 29,7 miliona dolarów.


Nie tak szybko

Kolekcjonowanie samochodów z wyższej półki może wymagać dość znacznych inwestycji i wiąże się z niemałymi kosztami utrzymania. W miarę jak zmieniają się gusta i uwarunkowania gospodarcze, ceny samochodów kolekcjonerskich mogą znacząco spaść lub wzrosnąć. Na przykład, bogaci japońscy nabywcy wykupywali w drugiej połowie lat 80. specyficzne modele Ferrari, co doprowadziło do niewiarygodnego skoku cen i nadmuchania bańki spekulacyjnej. Kiedy Japończycy przestali się nimi interesować, ceny znacząco spadły. Trzeba zatem być ostrożnym, kupować samochody wysokiej jakości, dobrze znać rynek i upodobania innych kolekcjonerów. Zarobki związane z samym posiadaniem samochodu kolekcjonerskiego też mogą być różne. W Warszawie wynajęcie starego samochodu na ślub kosztuje około 1,5 tys. złotych. Podobne stawki można uzyskać za wypożyczenie auta na potrzeby planu filmowego. Samochody kolekcjonerskie to wyrafinowane hobby i styl życia, ale jak można, to czasami warto zaszaleć...


PolskieRadio24.pl/ Investopedia/ Theceomagazine/ Statista/ mib

Czytaj także

Jak przygotować auto do sprzedaży?

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 05:00
Jeśli chcesz pozbyć się swojego auta, zarobić i nie wyjść na tym jak Zabłocki na mydle – koniecznie przeczytaj jak skutecznie przygotować auto do sprzedaży!
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bitcoin bije kolejne rekordy. Kosztuje już ponad 56,6 tys. dolarów, a cały rynek wart jest bilion dolarów

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2021 16:22
Bitcoin pobił w sobotę kolejny rekord osiągając cenę 56 620 dolarów, co podniosło wartość całego rynku tej kryptowaluty do ponad biliona dolarów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych i dostawczych

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2021 11:00
Rynek sprzedaży samochodów związany jest ściśle z sytuacją epidemiczną. Jak COVID-19 wpłynął na sprzedaż samochodów ciężarowych i osobowych? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polaków nie stać na nowe auta

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2021 05:00
Rynek motoryzacyjny w Polsce nie jest w najlepszej formie - w ubiegłym roku skurczył się o prawie 20 procent. W dużej mierze przyczyniła się do tego pandemia COVID-19. Czy możemy liczyć na szybkie "odbicie"? 
rozwiń zwiń