Kanał przez Mierzeję Wiślaną. Strategiczna inwestycja nie jest zagrożona
Budowa nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańska przebiega zgodnie z planem - zapewnił wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. Wskazał, że inwestycja jest niezbędna, by port morski w Elblągu mógł wykorzystać swój potencjał.
2021-05-20, 15:12
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister Witkowski przypomniał, że kanał żeglugowy jest strategiczną inwestycja prowadzona przez rząd PiS i premiera Morawieckiego, a wcześniej premier Beatę Szydło.
Wiceminister Witkowski wspomniał zmarłego w niedzielę posła PiS Jerzego Wilka z Elbląga, który "był jednym z największych promotorów i pomysłodawców budowy drogi wodnej oraz był wieloletnim posłem w komisji gospodarki morskiej".
Powiązany Artykuł
![pap mierzeja wiślana 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/7a590e04-4b7d-44a2-a4c4-007603262802.jpg)
Rekordowy postęp prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. W działania zaangażowano Port Elbląg
Nowa droga wodna zapewni bezpieczną żeglugę miedzy Zatoką Gdańska a Zalewem Wiślanym
- U podstaw realizacji nowej drogi wodnej była wieloletnia obserwacja i praktyka związana z potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa swobodnej żeglugi między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym, z dostępnością portu w Elblągu, ze względu na trudne i skomplikowane relacje z niektórymi sąsiadami Polski, jak również z potrzebą ożywienia gospodarczego tego regionu Polski zarówno pod względem turystycznym, jak i gospodarczym - podkreślił.
Ważna rola portu w Elblągu
Jak zaznaczył "kuriozalna jest sytuacja, gdy port morski w Elblągu, który przez wieki był wykorzystywany przez władze Rzeczypospolitej, nie ma dostępu swobodnego do morza". Wskazał, że budowa przekopu przez Mierzeję jest realizowana bez zarzutu, nie ma opóźnień.
Powiązany Artykuł
![Mierzeja Wislana przekop pap 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/348139f6-c358-45db-9844-bf91fae94455.jpg)
"Mały Kanał Sueski". Czeskie media piszą o przekopie Mierzei Wiślanej
Na Mierzei trwają prace budowlane
Przedstawiciel inwestora - dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski opowiadał szczegółowo o zakresie prac budowlanych na Mierzei. Wskazał, że prace postępują na falochronach (zarówno wschodnim, jak i zachodnim), gdzie wbijane są ścianki szczelne i układany kamień narzutowy. Przypomniał, że w tym celu wykorzystywana jest nowoczesna technologia tak zwanych Xbloków.
Piotrzkowski wyjaśnił, że prace postępują na dwóch mostach (północnym i południowym), gdzie jeszcze w czerwcu przed wakacjami planowana jest zmiana organizacji ruchu i przełożenie ruchu samochodów z drogi wojewódzkiej przez Mierzeję Wiślaną. Wykonywane są także prace budowlane na kanale żeglugowym oraz na śluzie, gdzie przeprawiane będę jednostki między akwenami. Budowa postępuje też w kapitanacie portu Nowy Świat oraz na sztucznej wyspie.
Opozycja krytykuje inwestycję
Poseł Tadeusz Aziewicz (PO) ocenił, że "materiał przedstawiony podczas posiedzenia komisji jest niepełny i przez to nierzetelny". Jak dodał, konsultował go ze specjalistami z Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. W ocenie polityka "świadomie zawarto niepełne informacje, by przedstawić komisji nieprawdziwy obraz inwestycji, która nie broni się w kategoriach ekonomicznych i militarnych".
Aziewicz stwierdził, że "wątek militarny jest przedstawiany jako główny powód inwestycji", podczas gdy - jak dodał - "w przyjętej w maju 2020 roku Strategii Bezpieczeństwa Narodowego o przekopie nie ma ani słowa".
Powiązany Artykuł
![Mierzeja Wislana przekop pap 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/fc3fd100-0171-4dcc-afe8-66eaa87d0699.jpg)
Sowietolog: Moskwa przedstawia budowę przekopu jako zagrożenie dla Kaliningradu
W jego ocenie przekop w ograniczonym zakresie wpłynie na rozwój portów nadzalewowych z powodu niedoinwestowania infrastruktury oraz ze względów rynkowych.
REKLAMA
Poseł PO wskazał, że wręcz ograniczona zostanie żegluga na Zalewie, a także działalność łowiskowa rybaków.
Poseł Dariusz Wieczorek (Nowa Lewica) i poseł Jarosław Urbaniak (PO) pytali o infrastrukturę i modernizację portu w Elblągu.
Rząd chce też poprawiać infrastrukturę od strony lądowej
Wiceminister Witkowski odpowiedział, że rząd jest zainteresowany modernizacją portu i poprawą infrastruktury od strony lądu.
Powiązany Artykuł
![duda 1200 pap.jpg](http://static.prsa.pl/images/0d900a3c-ad55-43d5-9c8e-9131423ddb39.jpg)
"Wzmocnienie naszej niezależności od Rosji". Prezydent o przekopie Mierzei Wiślanej
"Jesteśmy w kontakcie z prezydentem Elbląga i prezesem portu. Jest infrastruktura kolejowa i drogowa, które wymagają pewnego usprawnienia. Przypominam, że Elbląg ma obwodnicę i w sąsiedztwie trasę S7" - dodał.
Odpowiadając na pytania posła Aziewicza, wiceminister ocenił, że trudno się odnieść do jego zarzutów.
- W zasadzie to trzecia wojna światowa chyba się właśnie odbywa na Mierzei Wiślanej, domy pękają, kury nie chcą się nieść, a krowy nie dają mleka. Generalnie jest jeden wielki pogrom i ludzie stamtąd uciekają - mówił o uwagach posła Aziewicza.
- Eugeniusz Kwiatkowski, kiedy budował port w Gdyni sto lat temu, musiał się z takimi argumentami demagogicznymi zmierzyć. Na szczęście wytrwał w swych postanowieniach - ocenił wiceminister Witkowski.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 km. Pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.
REKLAMA
PAP, jk
REKLAMA