Pozew przeciwko Mastercard. W grze odszkodowanie o wartości 10 miliardów funtów
Londyński sąd zatwierdził w środę pozew zbiorowy o wartości ponad 10 miliardów funtów (14 miliardów dolarów) przeciwko globalnemu procesorowi płatności Mastercard. Zdaniem powodów wygrany proces może uprawnić 46 milionów dorosłych Brytyjczyków do otrzymania około 300 funtów każdy.
2021-08-19, 12:30
Sąd Apelacyjny ds. Konkurencji (CAT) zatwierdził pierwszy w Wielkiej Brytanii masowy pozew zbiorowy konsumentów, wniesiony przez byłego rzecznika finansowego Waltera Merricksa, po tym jak Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii odrzucił zastrzeżenia do niego w grudniu.
Decyzja o ostatecznym zatwierdzeniu tej pięcioletniej sprawy jako pozwu zbiorowego ustanawia standard dla szeregu innych proponowanych pozwów zbiorowych, które utknęły w martwym punkcie.
- Mastercard zrobił wszystko, aby zapobiec temu roszczeniu, ale dziś jego wysiłki zawiodły - powiedział Merricks w oświadczeniu. - Orzeczenie trybunału zwiastuje początek ery pozwów zbiorowych skoncentrowanych na konsumentach, które pomogą pociągnąć wielki biznes do odpowiedzialności w obszarach, które naprawdę mają znaczenie.
Powiązany Artykuł
Coraz szerszy katalog e-usług. Zobacz, jak uzyskać elektroniczny odpis aktów stanu cywilnego
Mastercard powiedział, że "złośliwe" roszczenie było napędzane przez prawników i wspierane przez organizacje "przede wszystkim skupione na zarabianiu pieniędzy dla siebie". Merricks twierdzi, że Mastercard pobierał nadmierne opłaty "interchange" - opłaty, które detaliści płacą firmom obsługującym karty kredytowe, gdy konsumenci używają karty do robienia zakupów - w okresie od maja 1992 r. do czerwca 2008 r. oraz że opłaty te zostały przeniesione na konsumentów, ponieważ detaliści podnieśli ceny.
REKLAMA
Merricks nie zdołał jednak rozszerzyć zakresu sprawy, dodając do pozwu majątek osób zmarłych i odsetki składane. Mastercard powiedział, że to zmniejszyło wielkość roszczenia do około 10 miliardów funtów. Powodowie określili ją na 15 mld funtów. "Dzisiejsza decyzja zmniejsza wartość tego fałszywego roszczenia o ponad 35%" - powiedział Mastercard w oświadczeniu. "Mastercard jest przekonany, że w ciągu najbliższych miesięcy przegląd kluczowych faktów jeszcze bardziej znacząco zmniejszy rozmiar i rentowność roszczenia".
PolskieRadio24.pl/ Reuters/ mib
REKLAMA