X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Kłopoty z pracownikami na rynku pracy: firma doradcza radzi, jak ich znaleźć

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2021 12:36
Pracownicy są mniej skłonni do zmiany pracy, w związku z tym pracodawcy muszą szukać nowych sposobów na dotarcie do kandydatów m.in. poprzez media społecznościowe - wynika z „Monitora Rynku Pracy” Instytutu Badawczego Randstad.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: zeljkodan/Shutterstock.com

Pomóc w pozyskaniu pracowników może też praca zdalna.

Zmniejsza się liczba pracowników zmieniających pracę, krócej jej szukamy

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy 19 proc. pracowników zmieniło pracodawcę - to spadek o 1 pkt proc. w porównaniu do badania z II kw. br. i o 4 pkt proc. w stosunku do I kw. br.

Średni czas poszukiwania pracy skrócił się z ponad trzech miesięcy w II kw. do ponad 2,5 miesiąca w III kw.

Pracownicy nadal dobrze oceniają swoja sytuację przy poszukiwaniu zatrudnienia

Jednocześnie w badaniu zaobserwowano nieznacznie mniejszy optymizm pracowników co do możliwości znalezienia pracy – lepszej lub takiej samej (z 67 proc. w II kw. br. do 66 proc. w III kw.) i jakiejkolwiek (z 87 proc. do 85 proc.).


praca zdalna kobieta shutter 1200 Vadym Pastukh.jpg
Jak chcemy pracować po pandemii? Preferencje Polaków

Mimo to nastroje są lepsze niż te notowane po wybuchu pandemii (w II kw. 2020 r. 53 proc. respondentów oceniało, że w ciągu najbliższego półrocza może znaleźć pracę tak samo dobrą lub lepszą).


Posłuchaj
00:18 rad1.mp3 W ciągu ostatniego półrocza blisko 20 proc. pracowników zmieniło miejsce zatrudnienia./IAR/.

 

Nieznacznie spada liczba osób poszukujących nowej pracy

Ponadto w III kw. spadł odsetek osób aktywnie szukających nowej pracy (z 10 do 9 proc.) i rozglądających się za ofertami (z 48 do 45 proc.). 46 proc. w ogóle nie szuka nowej pracy (w poprzednim kwartale 42 proc.).

Pracodawcy szukają pracowników przede wszystkim korzystając z mediów społecznościowych – najbardziej z Facebooka

Wyniki badania sugerują, że przedsiębiorcy będą musieli wykazać się inwencją, aby dotrzeć do potencjalnych kandydatów i wypełnić wolne stanowiska - zauważa Randstad.

Wśród sposobów na dotarcie do osób, które nie szukają obecnie pracy, wskazuje media społecznościowe. Korzysta z nich - według sondażu Randstad - prawie dziewięciu na 10 pracowników.



Najpopularniejszy jest Facebook – korzysta z niego 85 proc. ankietowanych. O połowę mniej korzysta z Instagrama, 17 proc. z TikToka, a z typowo biznesowego LinkedIna 16 proc.

Ponad połowa respondentów spotkała się z kampaniami rekrutacyjnymi w mediach społecznościowych, 44 proc. sprawdza profile pracodawców, a 26 proc. złożyło aplikację poprzez social media.

Wabikiem przyciągającym pracowników jest praca zdalna

Przyciągnąć potencjalnych pracowników - zdaniem Randstad - może też możliwość pracowania zdalnie. W ten sposób pracuje przeważnie lub całkowicie 12 proc. pracowników. 41 proc. respondentów zadeklarowało, że szukając pracy zwraca uwagę na możliwość wykonywania obowiązków zawodowych wyłącznie zdalnie. Ma to znaczenie dla ponad połowy osób z wyższym wykształceniem. 48 proc. ankietowanych, którzy nie pracują obecnie zdalnie, zdecydowałoby się na pracę zdalną w innym regionie Polski.


Posłuchaj
00:26 rad2.mp3 Powodem zmiany pracy najczęściej jest wysokość zarobków, ale czynnik ten w porównaniu z poprzednimi badaniami nieco stracił na znaczeniu./IAR/.

 

Praca zdalna wabi brakiem dojazdów, możliwością większego zarobku bez zmiany miejsca zamieszkania

Wśród czynników, które mogłyby zachęcić do podjęcia pracy zdalnej w innym regionie kraju, respondenci wymienili przede wszystkim brak konieczności dojazdów, a co za tym idzie oszczędność czasu i pieniędzy (odpowiedziało tak 54 proc. ankietowanych), możliwość swobodnego zarządzania czasem pracy (50 proc.) oraz szanse na wyższe zarobki niż w regionie obecnego zamieszkania (32 proc.). 26 proc. stwierdziło, że pracując zdalnie łatwiej uzyskać równowagę między domem i pracą.



Podobny odsetek badanych (28 proc.) stwierdził, że do podjęcia pracy zdalnej w innym regionie zniechęciłby go brak równowagi między życiem osobistym a zawodowym. Dla 23 proc. barierą byłby brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami i szefem. 29 proc. respondentów wskazało, że w ich branży praca zdalna nie jest możliwa.


1200_firma_shutterstock.jpg
Eksperci: gospodarka wraca do czasu sprzed pandemii, co poprawia nastroje przedsiębiorców

Dobre i złe strony pracy zdalnej według pracowników i pracodawców

- Wygoda i efektywność wykonywania pracy w domu zależą w pewnym stopniu od rodzaju pracy, kultury organizacyjnej firmy i warunków domowych pracownika, ale przede wszystkim – od cech tego ostatniego. Jego potrzeby kontaktu z kolegami i koleżankami, umiejętności zarządzania czasem i zdolności komunikacyjnych. Dla niektórych praca zdalna jest zagrożeniem dla work-life balance, dla innych – szansą na wzmocnienie swojej obecności np. w podziale obowiązków domowych, już choćby przez fakt oszczędzania czasu na dojazdach. Pandemiczny eksperyment z pracą zdalną ma swoich wygranych i przegranych – zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców – skomentował ekspert Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych i redaktor naczelny portalu Rynekpracy.org Łukasz Komuda.

Badanie przeprowadzono 16-27 sierpnia br. na grupie 1000 osób pracujących, metodą CAWI (wspomagany komputerowo wywiad realizowany za pośrednictwem strony www, na panelu internetowym).

PAP, jk

Czytaj także

Co siódmy pracownik wciąż pracuje zdalnie, mężczyzni bardziej aktywni zawodowo od kobiet. Nowa analiza GUS

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2021 12:29
Współczynnik aktywności zawodowej osób w wieku 15–89 lat (BAEL) wyniósł w I kwartale 2021 roku 57,3 proc. - poinformował w GUS. Zdalnie obowiązki zawodowe wykonywał prawie co siódmy pracujący, w większości przypadków z powodu pandemii COVID-19.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksperci: polscy przedsiębiorcy radzą sobie świetnie, choć niepokojąco rosną koszty ich działalności

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2021 10:00
Dane dotyczące sektora przedsiębiorstw pokazują, że nasze firmy radzą sobie świetnie, choć zatrudniają tylko nieco ponad 6 mln osób. Pozostałe 10 mln to pracownicy małych firm, też usługowych oraz budżetówki. Tam sytuacja nie jest już tak dobra. Dlatego niepokoją stale rosnące koszty działalności i wciąż występujące zagrożenie obostrzeniami covidowymi - oceniali goście audycji "Rządy Pieniądza": dr Bohdan Wyżnikiewicz z Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych i Marek Kowalski z Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP).
rozwiń zwiń

Czytaj także

W drugim kwartale niemal 30 proc. więcej nowych miejsc pracy niż w pierwszym. Rynek wraca z "covidowej podróży"

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2021 14:40
Na koniec II kw. br. wolnych miejsc pracy w Polsce było 142,8 tys., to o 29,6 proc. więcej niż w poprzednim kwartale i 75,4 proc. więcej rok do roku - podał w piątek GUS.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dobre wieści dla pracowników: pracodawcy chcą zwiększać zatrudnienie, a to oznacza też podwyżki wynagrodzeń

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2021 11:45
W IV kw. br. pozyskanie nowych pracowników planuje więcej niż co czwarta firma z sektora produkcji przemysłowej - wynika z raportu ManpowerGroup. Podkreślono w nim, że jest to największe od 2 lat zapotrzebowanie na pracowników w tym sektorze. A to oznacza również podwyżki płac.
rozwiń zwiń