Kolejny pandemiczny rok w handlu. Sektor dopasowuje się do zmian w zachowaniu konsumentów

Sektor handlowy poradził sobie z kolejnym pandemicznym rokiem; po każdym lockdownie klienci szybko wracali do obiektów handlowych, ponadto przyspieszył rozwój parków handlowych - wynika z analizy CBRE. Pomimo pandemii inwestorzy są zainteresowani zakupem nowych projektów handlowych.

2021-12-29, 12:31

Kolejny pandemiczny rok w handlu. Sektor dopasowuje się do zmian w zachowaniu konsumentów
Dane za okres od maja do końca grudnia 2021 r. pokazują także utrzymujący się wzrost liczby odwiedzających centra handlowe.Foto: Shutterstock/Dziurek

W analizie zwrócono uwagę, że rynek powierzchni handlowych jest najbardziej podatny na nastroje społeczne spośród nieruchomości komercyjnych.

"Pandemiczny eksperyment, z którym mieliśmy do czynienia w 2020 r., nauczył inwestorów, najemców i zarządców bycia w ciągłej zmianie, dopasowywania się do nagłych lockdownów i idących za nimi zmian w zachowaniu konsumentów" - podkreślono.

Szczególnie ważny jest grudzień

Zauważono, że w 2021 r. nastąpił szybki powrót klientów do obiektów handlowych po lockdownach. Jednocześnie przyspieszył rozwój parków handlowych, który był widoczny szczególnie w pierwszej połowie 2021 r.

Na rynku nie pojawiło się wiele nowych marek, ale te, które są już obecne radziły sobie dobrze. Rozwijały się przede wszystkim sieci spożywcze, szczególnie dyskonty.

REKLAMA

"Odnotowano również ekspansję polskich firm, takich jak LPP czy CCC" - podano.

Zwrócono uwagę, że ostatni kwartał roku to dla handlu okres, w którym budowane jest około 30 proc. całorocznych obrotów. Szczególnie ważny jest grudzień.

"Na razie trudno stwierdzić, czy sektorowi udało się odrobić straty z lockdownów, ale sytuacja zapowiada się lepiej niż w 2020 roku. Obroty wygenerowane na zarządzanym przez nas portfelu między majem a październikiem 2021 roku były wyższe o 15 proc. niż w tym samym okresie 2020 oraz 6 proc. niższe niż 2019. Obroty w listopadzie i grudniu 2021 będą sprawdzianem dla całego rynku" - stwierdzono w analizie.



"Zamykanie biznesów nie jest konieczne"

CBRE podkreśla, że pomimo pandemii inwestorzy cały czas są zainteresowani zakupem nowych projektów handlowych w Polsce, problemem jest jednak niedobór atrakcyjnych obiektów na sprzedaż lub zbyt wysoka cena tych, które są dostępne.

REKLAMA

"Biorąc pod uwagę dane z rynku, przyszłość sektora handlowego w najbliższych miesiącach wygląda optymistycznie. Kluczowy dla rynku jest brak kolejnych lockdownów, ale widzimy, że stosowane obecnie metody dystansu społecznego zapewniają odpowiednie bezpieczeństwo i zamykanie biznesów nie jest konieczne" - podsumowano.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej